Goodyear historie – od půjčky na dílnu k největší gumárenské společnosti světa

Společnost GoodyearTire&RubberCompany byla založena v roce 1898 Frankem Seiberlingem. Ten si půjčil peníze od svého švagra a koupil si tak svou první dílnu. A protože byl Seiberling obdivovatelem vynálezce procesu vulkanizace Charlese Goodyeara, pojmenoval po něm svoji společnost. Materiály potřebné pro výrobu jako je kaučuk a bavlna musel Frank Seiberling pro Goodyear dovážet až z druhé poloviny světa do obtížně přístupného města Akron ve státě Ohio, jež tehdy disponovalo pouze omezeným železničním spojením.

Spolu se vznikem společnosti byla také navržena obchodní známka a typická okřídlená bota, jež je dodnes symbolem spojení s minulostí společnosti.

Zakladatel společnosti Goodyear - Frank SeiberlingNedlouho poté, co v roce 1903 získal P.W.Lichfield patent na snímatelnou pneumatiku, představuje se s ní i společnost Goodyear.

Roku 1908 se Henry Ford rozhodl, že první hromadně vyráběný vůz z jeho továrny, model T bude obut právě do Goodyearu. Už za rok pak Goodyear přišel s vůbec první leteckou pneumatikou na světě.

Společnost měla na počátku pouhých 13 pracovníků a Goodyear tak začal vyrábět první pneumatiky pro jízdní kola a vozíky, podložky pro podkovy, ale také pokerové žetony.

Cílem zakladatele společnosti bylo stát se největším výrobcem pneumatika na světě. To se mu podařilo již v roce 1916, kdy také uvedli reklamní slogan „Na pneumatikách Goodyear jezdí více lidí, než na pneumatikách všech ostatních značek dohromady“.  O rok později, tedy v roce 1917 vyslala společnost Goodyear Křídlonohý Expres na přepravní výpravu z Akronu do Bostonu. Úspěšně tak prokázali proveditelnost nákladní přepravy přes celou zem a uskutečnili vůbec první cestu tohoto druhu.

Dalším významným letopočtem pro tuto společnost byl rok 1921. V tomto roce vyrobil Goodyear první terénní pneumatiku. Ta byla navíc odolná vůči vyjetým kolejím. V roce 1926 se pak Goodyear stal vůbec největší gumárenskou společností na světě.První terénní pneumatiku na světě představil Goodyear

Dále to šlo v Goodyearu rychlým tempem:

  • 1934 – vyrobena pneumatika Lifeguard, která poskytuje stabilitu i v případě defektu
  • 1937 – Goodyear testuje a vyrábí první pneumatiku ze syntetického kaučuku vyrobenou v Americe. Tento syntetický materiál je prakticky k nerozeznání od přírodního
  • 1941 – na podporu válečného snažení Goodyear přijímá objednávky na gumové čluny, plovací vesty a pneumatiky
  • 1948 – první televizní reklama společnosti. Mezi propagovanými předměty se nově nachází i PVC podlahová krytina. Hudebník Paul Whiteman moderuje týdeník „GoodyearReview“
  • 1954 – Goodyer vyrobil pro železnici Manhattan Railroad první pás pro pohyblivý chodník na světě
  • 1963 – v tomto roce vyrobila společnost Goodyear svou 1 000 000 000. pneumatiku
  • 1965 – Goodyear opatřil pneumatikami vozidlo, které dosáhlo pozemního rychlostního rekordu 600 mil za hodinu (965,6 km/h)
  • 1971 – pneumatiky Goodyear se dostaly na měsíc. ET (Modulový přístrojový transportér) Apolla 14 byl obut do pneumatik XLT společnosti Goodyear
  • 1976 – spolu s klinikou v Clevelendu vyvíjí Goodyear první umělé srdce s pneumatickým pohenem
  • 1985 – Goodyear představuje ozubený hnací řemen pro automobily zvaný Hi-Miler, a přichází s první celoživotní zárukou na automobilové hadice a řemeny
  • 1988 – společnost vyrábí první leteckou pneumatiku s asymetrickým běhounem. V této době vyrábí také pneumatiky na zakázku pro útočný bombardér A-12 amerického vojenského námořnictva, tak i pro komerční letoun McDonell Douglas MD-11
  • 1992 – Aquatred se stala první pneumatikou navrženou speciálně pro mokré podmínky
  • 1997 – pneumatiky Goodyear vyhrávají 350. závod Formule 1 Grand Prix

Nové tisíciletí, nové materiály, další úspěchy

S přelomem tisíciletí nastaly u společnosti Goodyear mnohé změny, jež měly další vliv na fungování společnosti. V roce 2001 totiž společnost objevila technologii BioTRED, která je směsí kukuřičného škrobu a je tak šetrná k životnímu prostředí.

V roce 2004 oslavili v Goodyearu 50leté výročí jako dodavatelé pneumatik pro americkou sérii závodů NASCAR. Společnost se svými úspěchy však neusnula na vavřínech a už o rok později uvedla na trh jedinečnou pneumatiku RunOnFlat, která jako první pneumatika na světě po defektu nebo proražení pokračuje plynule v jízdě. Tato pneumatika funguje se systémem TPMS. V současné době je pak dostupná pro komerční prodej.

Rok 2007 byl pro Goodyear dalším významným milníkem, protože společnost představila pneumatiku Eagle F1 Asymmetric a její novou technologii Active CornerGrip. Tato technologie funguje na principu zesílených bočnic, jež zajišťují rovnoměrné rozložení tlaku a z toho vyplývající efektivnější kontakt pneumatiky s vozovkou. Při nastalé situaci jsou aktivní všechny zóny běhounu. To zajišťuje lepší ovladatelnost na mokré i suché vozovce a odolnost vůči aquaplaningu.
Následujícího roku představil Goodyear technologii Smartwear na pneumatice OptiGrip. To znamenalo malou revoluci. Technologie funguje tak, že se na běhounu pneumatiky časem objeví nové drážky a její směs zajistí po celou dobu její životnosti vysoký výkon.
Roku 2011 byla představena další technologie, tentokrát se jednalo o Active Braking s pneumatikou GoodYear Eagle F1 Asymetric 2. Ta byla speciálně navržená, aby při brždění zvětšila kontakt pneumatiky s vozovkou a zkrátila tak její brzdnou dráhu.

O rok později, sehrála společnost Goodyear hlavní roli při zavádění nařízení Evropské Unie týkající se pneumatik. Toto nařízení má zajistit, aby zákazníci při nákupu pneumatik činili dobrá rozhodnutí na základě porovnání všech relevantních aspektů a dostupných informací. Toho dne, kdy byla oznámena tato legislativa týkající se označování pneumatik v celé EU, uvedla společnost Goodyear na trh koncept pneumatiky AA. Podle nového systému označování pneumatik dosahuje koncept AA výborných hodnot z hlediska spotřeby paliva i přilnavosti na mokru.

S rokem 2014 uvádí Goodyear koncept pneumatiky Winfoot, která je dokonalou ukázkou identity značky, společnosti i jejich hodnot. V této době se také rozbíhá nová kampaň pro region Evropy, Středního výhodu a Afriky, jež nese slogan „Made To Feel Good.“

Kampaň Goodyear „Made to feel good“

Významná ocenění

Goodyear za celou dobu své existence posbíral řadu významných ocenění. Z poslední doby lze poukázat především na tato:

  • v roce 2002 získala jejich teréní pneumatika MT/R ocenění Automotive News PACE za inovaci produktů
  • časopis Fortune ji v roce 2009 vyhlásil nejobdivovanější společností vyrábějící díly pro motorová vozidla na světě. Současně ji také časopis Forbes označil za jednu z nejdůvěryhodnějších amerických společností
  • následujícího roku, tedy 2010 byla oceněna tentokrát časopisem Newsweek jako nejekologičtější velká společnost
  • technologie Air Maintenance jež Goodyear vynalezl, získává jedno z ocenění Nejlepší vynálezy roku 2012, která uděluje časopis Time.

Současné postavení společnosti Gooydyear

Goodyear si i v dnešní době zachoval postavení největšího výrobce pneumatik na světě. Společnost je zastoupena na 6 kontinentech a jeho roční tržby přesahují hodnotu 15 miliard dolarů, přičemž zaměstnává více než 72 000 lidí.

Za společnost mluví mnohé její vynálezy, návrhy a inovace, jež vychází z odvážné, průkopnické a současně praktické povahy jejich zakladatelů.

Společnost kromě značky Goodyear vyrábí i pneumatiky několika dalších značek, jako jsou například Dunlop, Kelly, Fulda, Lee a další. Mimo oblast pneumatik se také zaměřuje na gumové produkty a polymery, které dodávají na velký podíl automobilových a průmyslových trhů.