Goodyear zvítězil v testu zimních pneumatik pro rok 2015/2016

Meteorologické předpovědi varují, že letošní zima má být extrémně krutá. Nezapomeňte tedy náležitě připravit svůj automobil. Naši odborníci pro vás vybrali ty nejlepší zimní pneumatiky pro následující sezónu s ohledem na výkon a cenu.

Během posledních několika let si tuzemští motoristé zvykli na relativně mírnější zimy. Letos pro vás ale bude výběr správných zimních pneumatik trochu tvrdším oříškem.Kruté zimy, které přišly na přelomu dekády, odstartovaly ve Velké Británii vlastně celý boom na trhu se zimními pneumatikami. Když se ale během následujících let počasí značně umoudřilo, byl tento impuls rázem pryč. Co se týče bezpečnostních podmínek, nehledejte zde žádný protiargument. Na sněhu zimní pneumatiky poskytují až trojnásobně větší přilnavost k povrchu vozovky než letní modely. Nemluvě o tom, že za chladného počasí podávají lepší výkon i na mokrém povrchu. Na trhu dnes funguje celá řada specializovaných prodejců a narazíte i na společnosti, které vám ochotně zajistí uschování právě nepotřebné sady pneumatik. Pravděpodobně nikdy nebyl lepší čas pro pořízení zbrusu nové sady zimních pneumatik. Přidáte se?

Našemu testu jsme podrobili osm aktuálně nejlépe se prodávajících zimních pneumatik na trhu. Zvolili jsme stále oblíbenější rozměry 225/45 R17, kterou najdete na mnoha rodinných vozidlech.

Osm soutěžících modelů jsme podrobili zatěžkávacím zkouškám v testovacím zařízení White Hell, které má ve vlastnictví pneumatikářský gigant Nokian. Středisko leží na území Ivala, největšího sídla obce Inari ve finském Laponsku. Některé z testů byly následně provedeny ve věhlasném zařízení Continentalu – Contidrom. To najdete v blízkosti německého Hannoveru. Abyste si o námi testovaných pneumatikách mohli udělat komplexní obrázek, zahrnuli jsme do výsledků také srovnání letních a zimních modelů.

Co jsme testovali

Naše pneumatiky měly rychlostní indexy H (do 210 kilometrů v hodině) a V (do 240 kilometrů v hodině. U srovnávacích letních pneumatik jsme zvolili zase rychlostní index Y (do 300 kilometrů v hodině). Níže je také uvedeno skóre každé pneumatiky, kterého dosáhli v oblastech povinného značení. Řeč je o spotřebě paliva (FE – fuel economy) a přilnavosti na mokrém povrchu (WG – wet grip). Tyto aspekty jsme hodnotili pomocí známkování od A do G, přičemž nejlepší výsledek představovalo A. Na zoubek jsme se podívali rovněž hlučnosti (N – noise) jednotlivých pneumatik. Ta je uváděna v decibelech. Čím nižší hodnota, tím tišší pneumatika.

A tady je máme:

  • Bridgestone Blizzak LM-32 S V – hodnocení: (FE) E (WG) C (N) 72
  • Continental ContiWinterContact TS 850 H – hodnocení: (FE) E (WG) C (N) 72
  • Dunlop Winter Sport 5 H – hodnocení: (FE) C (WG) B (N) 70
  • Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 H – hodnocení: (FE) C (WG) B (N) 70
  • Michelin Alpin 5 V – hodnocení: (FE) E (WG) B (N) 71
  • Pirelli Sottozero 3 V – hodnocení: (FE) C (WG) B (N) 72
  • Celoroční pneumatika – Vredestein Wintrac Extreme S V – hodnocení: (FE) E (WG) E (N) 70
  • Letní pneumatika – Continental ContiSportContact 5 Y – hodnocení: (FE) E (WG) A (N) 72

Podle čeho naši experti rozhodovali, které zimní pneumatiky jsou ty nejlepší

Stejně jako u jiných našich testování pneumatik jsme uvedené zimní pneumatiky postupně podrobili celé řadě zatěžkávacích zkoušek. K dispozici máte výsledky z třinácti jednotlivých testů, které jsme doplnili o příslušná cenová rozmezí. Vítěz každé kategorie od nás obdržel celých 100 % a hodnocení ostatních pneumatik se odvíjelo od tohoto percentilu. Nakonec jsme všechna hodnocení dali dohromady, abyste si mohli snadno udělat představu o absolutním vítězi.

Výsledné hodnoty jsme posléze ještě rozdělili. Testům na zasněženém a mokrém povrchu jsme přidělili třetinu konečného výsledku. Ostatní položky pak tento celek dotvářejí. Vážené hodnocení jsme použili proto, abychom byli schopni zajistit, že zkoušky, u nichž je mezi nejlepším a nejhorším výkonem velká mezera mají stejnou výpovědní hodnotu jako ty, kde byl rozdíl minimální.

Brzdění na sněhu

Brzdění na sněhu představuje důležitý prvek zajišťující, abyste se na sněhu nedostali do potíží. Během jednotlivých testování jsme měřili vzdálenost potřebnou ke zpomalení z rychlosti 42 na 5 kilometrů. Přitom jsme vypnuli antizamykací brzdový systém, abychom mohli hodnotit pouze schopnosti pneumatik bez ohlížení se na pomoc samotného automobilu.

U každé pneumatiky jsme toto testování provedli více než desetkrát a posléze jsme dopočítali průměrnou hodnotu. Krajní výsledky jsme pro upřesnění vyřadili.

Sněžný okruh

Tento test měří postranní přilnavost pneumatiky na sněhu. Automobilem jsme se co nejvíce přiblížili vnitřní straně okruhu a postupně jsme navyšovali rychlost až do bodu, kdy náprava přestala udržovat požadovanou stopu. Zajeli jsme několik koleček, z nichž jsme potom vyvodili výslednou hodnotu.

Trakce na sněhu

V tomto případě jsme se zapnutou kontrolou trakce postupně z tempa obyčejné chůze zrychlili tak moc, nakolik to jen bylo možné. Měřili jsme přitom vzdálenost, kterou jsme urazili při zpomalení ze 42 na 5 kilometrů v hodině. Poté jsme sešlápli brzdový pedál, abychom mohli zrealizovat druhou část testu. Celý proces jsme opakovali asi desetkrát. Nakonec jsme znovu dopočítali průměrnou hodnotu a s její pomocí určili konečný výsledek.

Ovladatelnost na sněhu

Tato zkouška vlastně sdružuje všechna ostatní testování prováděné na zasněženém povrchu. Když automobil postupně klouže a klouže po okruhu v Ivalu, rychle narazí zdejší opravdu velmi těsné úseky, mezi nimiž je i spousta převýšení. Pneumatiky zde dostávají opravdu zabrat. Jako obvykle jsme zde zajeli hned několik koleček, z nichž jsme pomocí průměru nakonec vyvodili výsledek zkoušky.

Brzdění na mokré vozovce

Společně s ovladatelností a zatáčením na mokré vozovce je i toto testování přímo závislé na teplotě. My jsme zkoušku realizovali asi při sedmi stupních Celsia, tedy víceméně přesně v bodě, kdy byste ideálně měli letní pneumatiky vyměnit za zimní. Jako finální výsledek jsme použili průměrnou hodnotu ze všech zajetých jízd. Měřili jsme vzdálenost potřebnou pro zastavení při rychlosti 80 kilometrů v hodině.

Zatáčení na mokré vozovce

Takové testování rozhodně není radno provádět s plným žaludkem. Dohromady se jednalo přibližně o deset zajetých koleček na zaplaveném šedesátimetrovém okruhu. Neustále jsme zrychlovali a to až do bodu, kdy už nebylo možné udržet stopu. Tento test má za úkol změřit čistou boční přilnavost pneumatiky a stejně jako předtím jsme i tady jako konečný výsledek použili průměr všech jízd.

Ovladatelnost na mokré vozovce

Tohle měření bylo velmi podobné jako brzdění na mokrém povrchu. I tady mohou motoristé během řízení poměrně snadno překročit limity pneumatik a vlastně je tak sami hezky otestovat v praxi. Při měření ovladatelnosti na mokrém okruhu jsme se museli potýkat s těsnými zatáčkami, stejně jako prudkými změnami směru. Výsledné pořadí i zde určil průměr.

Aquaplaning v zatáčkách

Na rozdíl od testování ovladatelnosti a brzdění na mokré vozovce je zde už zapotřebí voda o mnoho hlubší, přibližně 5 milimetrů. Zkouška aquaplaningu má za úkol vyměřit, jak dobře dokáže dezén odstranit nežádoucí vodu pryč zpod povrchu pneumatiky. Automobil je postupně veden přes zatopené části asfaltového okruhu a jeho rychlost je neustále navyšována. A to až do bodu, kdy je ztracena veškerá přilnavost. Změřili jsme ztrátu přilnavosti při různých rychlostech a nakonec jsme tak získali odpovídající hodnocení.

Přímý aquaplaning

Jedno kolo automobilu jsme nechali popasovat se s vodou o hloubce pět milimetrů, zatímco to druhé pořádně nabíralo rychlost na asfaltovém povrchu. Pochopitelně v tomto testu měříme rychlost kol. Bod, v němž došlo ke ztrátě kontroly nad vozidlem, nastává, když se kolo na vodě začne protáčet o 15 procent rychleji – nejlépe hodnocené pneumatiky do tohoto momentu dokázali dosáhnout nejvyšší rychlosti.

Ovladatelnost na suché vozovce

Během tohoto testování se mohou zimní pneumatiky ukázat skutečně naplno. Flexibilní bloky na jejich dezénu pracují tak, aby dokázaly zabránit prudké manipulaci. Nakonec jsme již klasicky zprůměrovali časy všech zajetých koleček a našli tak vítěze této kategorie. Veškeré jízdy jsme prováděli na prudkých zatáčkách v Contidromu. O prudké změny směru tedy pochopitelně nebyla nouze.

Brzdění na suché vozovce

Jaký je potřeba učinit kompromis, abyste svou sadu zimních pneumatik mohli vesele používat po celý rok? To vám prozradí právě toto hodnocení. Měřili jsme vzdálenost potřebnou pro zastavení při rychlosti 100 kilometrů v hodině. Už tradičně jsme kolečko zajeli hned několikrát a pro získání konečného výsledku jsme všechny získané hodnoty zprůměrovali. Tohle měření bylo obzvlášť náročné, protože jsme po každém ujetém kolečku museli chvíli počkat, aby brzdné systémy mohly pořádně vychladnout.

Valivý odpor

Tento test měří sílu výkon potřebný k tomu, aby automobil dokázal jet pod zatížením. Zároveň představuje klíč k tomu, abyste zjistili, kolik vlastně stojí provoz vašeho miláčka na čtyřech kolech. Tento faktor je velmi důležitý, zvláště když rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou může v rámci ekonomiky často tvořit až 5 procent. Zkoušku jsme prováděli tak, abychom zcela vyhověli současným průmyslovým standardům. Jako hrubé vodítko vám prozradíme, že pětiprocentní pokles valivého odporu znamená asi o jedno procento větší úsporu na spotřebě paliva.

Hluk v kabině

Faktor pro mnoho řidičů doslova zásadní; ale nesmí být zaměňován s měřením hluku, který automobil způsobuje během průjezdu kolem. V rámci procesu povinného označování pneumatik je měřen hluk v kabině auta. My jsme nechali naše testovací řidiče jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině hned po třech různých typech terénu. Z každé části jsme spočítali průměrnou hodnotu a pak už snadno určili finální výsledek.

Cena

Abychom získali námi uvedená čísla, vrátili jsme se nazpět k našemu testu internetových prodejců pneumatik, britské společnosti Black Circles. Uvádíme konečné částky přímo z jejich oficiálního ceníku a rovněž tak i informace o případných možnostech doplatků. Jelikož pneumatiky byste si v prvé řadě měli pořizovat na základě jejich výkonu a ne ceny, tento údaj nehraje během závěrečného rozhodování zase až tak velkou roli.

Recenze pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Náš verdikt: Působivý začátek našeho testu zimních pneumatik, a to překvapivě od prvotřídního celosezonního modelu.

Pojmenování tohoto modelu je pro nás tak trochu záhadou. Jsme si skálopevně jisti, že pneumatiku s označením Goodyear UltraGrip jsme v minulosti již našemu testování podrobili. Buď jak buď, není žádných pochyb o tom, že současná pneumatika je opravdu výkonná. Stejně jako mnoho předchozích vítězů našich testů dokáže působivě pracovat za všech okolností.

Jak se na pneumatiku přicházející v éře povinných štítků sluší, model si vedl dobře během testování valivého odporu, kde trumfnul třeba stájového kolegu z výrobní linky Dunlopu.

Musíme poznamenat, že vývojáři z Goodyearu se opravdu vyznamenali, alespoň pokud jde o efektivitu pneumatiku. Není to totiž poprvé, kdy model této značky v našem testu zvítězil.

Pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 si zároveň vedla výtečně i na zmrzlých tratích, kde při brzdění přenechala první místo pouze specialistovi na zimní jízdu z produkce Nokianu. V zatáčkách se model zcela vyrovnal Dunlopu, když se vyznamenal výtečnou trakcí kol. Dobrou přilnavost běhounu jsme mohli pocítit v hluboké vodě, kde některé pneumatiky často mají sklon zaostávat.

A i přesto, že už se žádná další vítězství v disciplínách na mokrém povrchu nekonala, nikdy to od vítězství nebylo až tak daleko. Nejlepší výkony na zasněženém okruhu ale celkového vítěze určily víceméně jasně.

Pneumatika si nevedla špatně ani na suchu, zejména při prudké změně směru. V delších zatáčkách model sice uhýbal do široka, ale neztratili jsme nad ním kontrolu a zůstal nadále progresivním. Jediný skutečně chabý výsledek se týkal hluku v kabině, kde se Goodyear podělil o sedmou příčku s Nokianem. Na druhou stranu je pravda, že výsledná hodnota nebyla až o tolik horší než u vítěze kategorie. Ale jak už jsme se nejednou zmínili, rozdíly ve výsledcích testů nejsou vždy zrovna obrovské.

Cena 113,33 GBP (přibližně 4 182 Kč)
Brzdění na sněhu 99,20 % 2.
Trakce na sněhu 100,00 % 1.
Sněžný okruh 100,00 % 1.
Ovladatelnost na sněhu 100,00 % 1.
Přímý aquaplaning 95,50 % 4.
Aaquaplaning v zatáčkách 100,00 % 1.
Brzdění na mokré vozovce 94,90 % 5.
Ovladatelnost na mokré vozovce 98,40 % 5.
Mokrý okruh 96,00 % 7.
Brzdění na suché vozovce 95,70 % 4.
Ovladatelnost na suché vozovce 99,40 % 4.
Valivý odpor 98,40 % 2.
Hluk v kabině 98,80 % = 7.
Celkové pořadí 100,00 % 1.

 

Recenze pneumatiky Dunlop Winter Sport 5

Náš verdikt: Nebudete muset sáhnout hluboko do kapsy a většinou se dočkáte působivého výkonu na všech typech povrchu.

Tuhle novinku nám Dunlop posílá společně se stájovou kolegyní z produkce Goodyearu. Oba dva modely nám jasně ukazuje, jak velkými kroky jde v dnešní době vývoj pneumatik směrem kupředu.

K tomu, aby pneumatika vůbec byla konkurenceschopná, není potřeba vítězství v žádném testu – ale právě rychlý vývoj.

V současnosti je životní cyklus pneumatiky o poznání kratší než kdykoliv předtím. Dominance jednotlivých pneumatik v jejich třídách postupem času vymizí, protože na trh neustále přicházejí nové produkty. Alespoň mnohem častěji než tomu bylo v době před zavedením povinného štítkování pneumatik.

Svůj úkol vývojáři z Dunlopu dozajista splnili, protože pneumatika Winter Sport 5 podala úctyhodný výkon napříč veškerým testováním. Zvlášť hvězdného výsledku jsme se dočkali při zkoušce valivého odporu, kde se Dunlopu podařilo ukořistit vítězství a skončit tak těsně před modelem ze stáje Goodyear. Znovu a jistě ne naposledy se ukazuje, že společnost je minimálně v oblasti valivého odporu opravdovým mistrem.

V dobré formě se Dunlop ukázal rovněž v testech prováděných na mokrém povrchu. Celkem zde máme trojici třetích míst. Co se týče mokrého terénu – jistě, máme zde sice výkonnější pneumatiky, ale rozdíly jsou opravdu zanedbatelné. Pneumatika dostatečným způsobem prokázala dobrou vyváženost, velmi malé uhýbání dozadu a skutečně horlivou akci v zatáčkách. Podobně to bylo i s rozdílem oproti vítězi kategorie brzdění na suché vozovce. I přesto, že při testování ovladatelnosti na suchém okruhu Dunlop skončil jako poslední, v celkovém hodnocení se umístil jako druhý.

Při zatěžkávacích zkouškách prováděných ve Finsku se model umístil ve všech kategoriích na solidním třetím místě, hned za vítězným Goodyearem a Nokianem. Na zatopeném okruhu Dunlop skvěle reagoval v zatáčkách, zatímco se některým jeho rivalům pouze protáčela kola.

Cena 113,48 GBP (přibližně 4 187 Kč)
Brzdění na sněhu 98,30 % 4.
Trakce na sněhu 97,40 % 4.
Sněžný okruh 97,20 % 4.
Ovladatelnost na sněhu 98,10 % 2.
Přímý aquaplaning 94,20 % 6.
Aaquaplaning v zatáčkách 94,60 % 3.
Brzdění na mokré vozovce 96,30 % 3.
Ovladatelnost na mokré vozovce 98,70 % 4.
Mokrý okruh 97,50 % 3.
Brzdění na suché vozovce 95,30 % 5.
Ovladatelnost na suché vozovce 98,70 % 8.
Valivý odpor 100,00 % 1.
Hluk v kabině 99,00 % 6.
Celkové pořadí 99,70 % 2.

 

Recenze pneumatiky Nokian WR D3

Náš verdikt: Velmi působivý výkon na sněhu, ale na mokrém a suchém povrchu byly vlastnosti této pneumatiky přesvědčivé už méně.

Nokian je úřadující mistr v kategorii pneumatik této velikosti. Tváří v tvář nově příchozím konkurentům se ale musí spokojit s třetím místem, alespoň tedy v rámci našeho testu. Při brzdění na sněhu ale model skončil dokonce na prvním místě. Zasněžený povrch je totiž všeobecně specialitou tohoto finského výrobce pneumatik. Rozdíly zde ovšem nebyly zrovna velké.

Nejlepší brzdný výkon přichází v doprovodu hned dvou druhých míst na zasněženém povrchu – v trakci a zatáčkách. Když se ale všechny tři aspekty spojily dohromady během testování na okruhu, klesnul Nokian až na třetí příčku, o dvě místa za super rychlou pneumatikou od Goodyear. Jak jsme od pneumatiky značky Goodyear všichni očekávali, její přilnavost na zasněženém terénu působí věrohodně. Ne tak působivého výkonu jsme se ovšem dočkali na ostatních typech terénu.

Co se týče ostatních testování, nejúčinnější se pneumatika Nokian WR D3 ukázala být v hluboké vodě. Blízko vítěznému tempu byla i během zkoušky aquaplaningu v zatáčkách. S menšími problémy se potýkala na okruhu v rámci ovladatelnosti. Úroveň přilnavosti zde byla nízká. Více času zabrala i naše snaha o překonání zatáček, alespoň pokud jsme se chtěli vyhnout uhýbání kol do stran.

Na suchém povrhu se už Nokian přiblížil k vítězům testu blíže. Ocenili jsme dobré a to i přesto, že překonání zatáček nám zde opět dalo docela zabrat. Z jízdních vlastností jsme měli dobrý pocit, i když to nebylo zdaleka tak měkké jako u některých z konkurentů. Byla to právě tuhost, která pneumatice docela ublížila v testu hluku v kabině. Zejména na betonových pásech to byl celkem rachot. To zde vedlo k poslednímu místu. Při tom všem byla spotřeba paliva jen asi o jedno procento horší než u vítěze.

Cena 101,10 GBP (přibližně 3 730 Kč)
Brzdění na sněhu 100,00 % 1.
Trakce na sněhu 99,40 % 2.
Sněžný okruh 99,20 % 2.
Ovladatelnost na sněhu 97,60 % 3.
Přímý aquaplaning 96,70 % 3.
Aaquaplaning v zatáčkách 90,20 % 5.
Brzdění na mokré vozovce 93,70 % 6.
Ovladatelnost na mokré vozovce 94,90 % 8.
Mokrý okruh 96,70 % 4.
Brzdění na suché vozovce 94,60 % 6.
Ovladatelnost na suché vozovce 99, 10 % = 5.
Valivý odpor 94,00 % 4.
Hluk v kabině 98,80 % 7.
Celkové pořadí 99,40 % 3.

 

Recenze pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 850

Náš verdikt: Působivá přilnavost na mokrém povrchu doplněná o docela nízkou spotřebu paliva.

Úřadující šampion našeho někdejšího testu šestnáctipalcových zimních pneumatik nedokázal udržet krok s novou generací konkurenčních sedmnáctipalcových modelů.

Jak už jsme byli svědky v loňském roce, pneumatika Continental ContiWinterContact TS 850 předvedla suverénně nejlepší výkon v testech prováděných na mokrém a suchém terénu. Nyní se umístila na druhém místě v našich zkouškách brzdění na mokrém a suchém povrchu. Finalistkou byla také v rámci hodnocení ovládání na suché vozovce a hluku v kabině automobilu. I přes kompatibilní jízdu jsme pocítili na suché trati určitou ostrost. Dobrý pocit jsme měli také při delších zatáčkách.

Model Continental ContiWinterContact TS 850 se propracovala na vrchol během hodnocení ovladatelnosti na mokré vozovce. Se stejným odhodláním se propracovala na vrchol i v testu na suchém terénu. Naprostým vítězem se Continental stal na zaplaveném šedesátimetrovém okruhu, kde se kola při plné rychlosti sice protáčela, ale později než tomu bylo u konkurentů.

Méně jistého výkonu jsme se ovšem již dočkali v hlubší vodě, při testování přímého aquaplaningu. Podobně tomu bylo i v zatáčkách. Trik dezénu této pneumatiky spočívá v tom, že umožňuje zachování maximální přilnavosti na mokru, zatímco zůstává zcela uchována nízká náročnost na spotřebu paliva. A to i přesto, že tyto dva faktory vyžadují protichůdné vlastnosti.

Continental navíc znovu prokázal, že zůstává nadále věrný své původní filozofii. Získal třetí místo při zkoušce valivého odporu, kde zůstal pouze o 5 procent za zbrusu novou pneumatikou z dílny Dunlopu. Jako slabší se ukázal také na sněhu, ale rozdíly zde opět nebyly zrovna velké.

Cena 119,30 GBP (přibližně 4 402 Kč)
Brzdění na sněhu 97,40 % 5.
Trakce na sněhu 95,10 % 7.
Sněžný okruh 95,30 % 8.
Ovladatelnost na sněhu 94,90 % 6.
Přímý aquaplaning 94,60 % 5.
Aaquaplaning v zatáčkách 80,00 % 6.
Brzdění na mokré vozovce 97,50 % 2.
Ovladatelnost na mokré vozovce 100,00 % 1.
Mokrý okruh 100,00 % 1.
Brzdění na suché vozovce 96,30 % = 2.
Ovladatelnost na suché vozovce 99, 60 % = 2.
Valivý odpor 97,00 % 3.
Hluk v kabině 99,60 % 2.
Celkové pořadí 99,20 % = 4.

 

Recenze pneumatiky Michelin Alpin 5

Náš verdikt: Skvělá volba na suchou a mokrou vozovku. Ostatní testované modely ovšem pracovaly lépe na sněhu.

Michelin svou nejnovější pneumatiku Alpin 5 uvedl na trh příliš pozdě na to, abychom ji mohli zahrnout do našeho testu zimních pneumatik v loňském roce. Dnes sdílí čtvrté místo spolu s modelem z dílny Continentalu, který dříve udával směr. I když ani jedna z těchto společností nebude se svým současným umístěním příliš spokojena, stále se jedná o slušné zimní pneumatiky, které si vaši pozornost nepochybně zaslouží.

Z uvedených dvou pneumatik byl Michelin na zasněženém povrchu tou výkonnější. Modelu se dařilo při testování trakce a brzdění. Příliš šťastné už to ovšem nebylo při následující zkoušce zatáčení na sněhu. Na zasněženém okruhu skončil Michelin jako šestý a při testu manipulace potom jako čtvrtý.

Tohle všechno bylo možné zřetelně pocítit i za volantem, protože v zatáčkách pneumatika nebyla ochotná spolupracovat a kola se rychle začala protáčet. V testech prováděných na mokré vozovce si Michelin udržel výhodu nad konkurentem od Continentalu. Pneumatika přímo excelovala během obou testování aquaplaningu a skvěle si vedla i při zkoušce manipulace na zaplaveném okruhu. Zde ji dokázal porazit pouze model Continental ContiWinterContact TS 850. Nedostatek trakce při zatáčení na sněhu nebylo příliš možné rozpoznat. Michelin zde nakonec skončil jako třetí.

Dobrý pocit jsme měli také při všech zkouškách brzdění, kde se na suchém terénu pneumatika umístila na skvělém druhém místě. Pokud by nicméně bylo třeba dalších důkazů o nutnosti změny dezénu, musíme si uvědomit, že tento bývalý šampion v oblasti ekonomické spotřeby skončil při zkoušce valivého odporu až na slabém sedmém místě.

Cena 154,57 GBP (přibližně 5 703 Kč)
Brzdění na sněhu 98,80 % 3.
Trakce na sněhu 98,80 % 3.
Sněžný okruh 96,40 % 6.
Ovladatelnost na sněhu 94,20 % 4.
Přímý aquaplaning 100,00 % 1.
Aaquaplaning v zatáčkách 95,40 % 2.
Brzdění na mokré vozovce 95,80 % 4.
Ovladatelnost na mokré vozovce 99,90 % 2.
Mokrý okruh 96,60 % =5.
Brzdění na suché vozovce 96,30 % = 2.
Ovladatelnost na suché vozovce 100,00 % 1.
Valivý odpor 84,90 % 7.
Hluk v kabině 99,10 % = 4.
Celkové pořadí 99,20 % = 4.

 

Recenze pneumatiky Pirelli Sottozero 3

Náš verdikt: Nedostatek přilnavosti na sněhu dopadl na jinak slušný výkon. Tak jako tak pneumatika ovšem zaostává za modely na prvních třech místech.

Pneumatika Pirelli WINTER SOTTOZERO Serie III je ve své třídě něco jako veterán. V našich testech figuruje už někdy od roku 2013 a ve zmrzlých pustinách severního Finska je tak trochu vidět, že oproti nejnovějším technologiím poněkud strádá na výkonu.

Oficiální dodavatel pneumatik pro Formuli 1 předvedl působivý výkon na sněhu; na okruhu se dokonce dostal mezi lídry naší tabulky. Co se týče brzdění a trakce, bylo to už o poznání slabší. V obou testech pneumatika skončila jako poslední a při zpomalení ze 42 kilometrů v hodině na 5 potřebovala o celé dva metry více než vítěz. K tomu, abychom na trati pocítili fatální nedostatek přilnavosti, jsme ani nepotřebovali měřicí přístroje. Spíš jsme rychle nabyli pocitu, že se vznášíme nad zemí.

V dalších testech se modelu dařilo již lépe, přestože se potýkal s problémy během testování aquaplaningu, zejména toho v zatáčkách. Lepšího výkonu jsme dosáhli v mělčí vodě, konkrétně v testu brzdění a manipulace. Přední část vozidla umožňuje snadné zatáčení a dříve dovolí ubrat na plynu, přičemž zadní náprava zůstává nadále pod kontrolou. Efektivní a bezpečný výkon v jednom.

Pneumatika si znovu udržela svou výhodnou pozici při zkoušce brzdění na suché vozovce. V rámci ovladatelnosti máme rozhodně výkonnější modely, Pirelli značně zaostává na mokrém povrchu. Lepší by mohla být i spotřeba paliva, ale výsledek nebyl zase až tak daleko od vítěze.

Cena 151,52 GBP (přibližně 5 591 Kč)
Brzdění na sněhu 87,20 % 8.
Trakce na sněhu 94,20 % 8.
Sněžný okruh 98,00 % 3.
Ovladatelnost na sněhu 94,80 % 7.
Přímý aquaplaning 92,10 % 7.
Aaquaplaning v zatáčkách 64,60 % 7.
Brzdění na mokré vozovce 100,00 % 1.
Ovladatelnost na mokré vozovce 99,60 % 3.
Mokrý okruh 98,50 % 2.
Brzdění na suché vozovce 100,00 % 1.
Ovladatelnost na suché vozovce 99,00 % 7.
Valivý odpor 93,00 % 5.
Hluk v kabině 99,10 % = 4.
Celkové pořadí 98,10 % 6.

 

Recenze pneumatiky Wintrac Extreme S

Náš verdikt: Pneumatika zajišťující všeobecně hladkou jízdu. Chtělo by to však lepší přilnavost v hlubší vodě.

Mokrá silnice je vůbec největší slabostí pneumatiky Wintrac Extreme 5. Především pak hlubší voda využívaná při testech aquaplaningu. V obou případech skončila pneumatika také jako poslední.

V mělké vodě byl výkon již blíže k vítězi; i když pro zastavení ze 42 kilometrů v hodině potřebovala pneumatika o čtyři metry více. Při testu manipulace byla poněkud mimo; zřetelně jí chyběla rovnováha a zadní část testovacího vozidla byla v pohybu o poznání více, než tomu bylo u většiny konkurentů. Nedočkali jsme se příliš ostré jízdy a na sněhu jsme měli pocit, že najednou plaveme. Při testu ovladatelnosti jsme z pneumatiky měli vyváženější pocit než z konkurenční pneumatiky Bridgestone. Konkrétně s tímto modelem nám určení pořadí dalo celkem zabrat. Buď jak buď, v rychlosti drží vítěz jasný prim.

Podobná situace nastala také na suché trati v Contidromu, kde jsme pocítili stejný nedostatek rovnováhy. Přední náprava na náš vkus až příliš snadno přemohla tu zadní. Pneumatika stejně jako Blizzak bojovala i při brzdění na suché vozovce a pro zastavení z rychlosti 100 kilometrů v hodině potřebovala skoro o tři metry více než vítěz této kategorie – Pirelli. Aby toho nebylo málo, Vredestein vyžaduje o dvě procenta více paliva než lídr kategorie Dunlop. Nejlépe se model potýkal s naším testem hluku v kabině. Tady nás výsledek překvapil obzvlášť mile.

Cena 113,73 GBP (přibližně 4 196 Kč)
Brzdění na sněhu 96,90 % 6.
Trakce na sněhu 95,60 % 6.
Sněžný okruh 95,70 % 7.
Ovladatelnost na sněhu 95,00 % = 4.
Přímý aquaplaning 88,00 % 8.
Aaquaplaning v zatáčkách 61,80 % 8.
Brzdění na mokré vozovce 89,90 % 7.
Ovladatelnost na mokré vozovce 97,80 % 6.
Mokrý okruh 96,60 % = 5.
Brzdění na suché vozovce 93,70 % 8.
Ovladatelnost na suché vozovce 99,60 % = 2.
Valivý odpor 90,00 % 6.
Hluk v kabině 100,00 % 1.
Celkové pořadí 97,70 % 7.

 

Recenze pneumatiky Bridgestone Blizzak LM-32 S

Náš verdikt: O krok za těmi nejlepšími. Slabý výsledek testu valivého odporu navíc nepotěší vaši peněženku.

Tento výrobce pneumatik se umístil jako poslední už v našem testu celosezonních pneumatik a nyní to nedopadlo o nic lépe. Konečný výsledek byl ovšem těsný, pneumatiky Bridgestone, Pirelli a Vredestein bylo těžké vzájemně odlišit.

Na sněhu to bylo mezi Bridgestone a Vredesteinem opravdu vyrovnané, ale oba zůstali v závěsu těch nejlepších. Trakce v zatáčkách na trati neblaze ovlivnila výsledek testu manipulace, každopádně vyvážení mezi přední a zadní nápravou bylo dobré. Bridgestone ovšem skončil zhruba o pět procent za nejlepšími napříč všemi zkouškami prováděnými na zasněženém povrchu.

Co se týče mokré trati, nejlepšího výsledku jsme se dočkali v hlubší vodě při testování aquaplaningu. Jako méně výkonná se však pneumatika ukázala při zatáčení a brzdění na okruhu. V obou kategoriích získala sedmé místo. Na sněhu se pak potýkala se stejnými problémy, především v zatáčkách. Při jízdě jsme poněkud postrádali jistotu a navíc model k zastavení potřeboval o čtyři metry více než soupeř ze stáje Pirelli, šampion v brzdění na mokrém terénu.

Na suché vozovce se už výkon více přiblížil vítězům, ale opět by to chtělo trochu lepší přilnavost. Nejvíc nás znepokojuje asi ekonomická stránka. Pneumatika si vyžádala asi o tři procenta paliva více než lídr kategorie. Musíme se přiznat, že od nového modelu značky Bridgestone jsme přece jen čekali o něco více.

Cena 124,84 GBP (přibližně 4 606 Kč)
Brzdění na sněhu 95,70 % 7.
Trakce na sněhu 95,60 % 6.
Sněžný okruh 96,70 % 5.
Ovladatelnost na sněhu 95,00 % = 4.
Přímý aquaplaning 98,50 % 2.
Aaquaplaning v zatáčkách 90,90 % 4.
Brzdění na mokré vozovce 88,50 % 8
Ovladatelnost na mokré vozovce 95,80 % 7.
Mokrý okruh 94,80 % 8.
Brzdění na suché vozovce 94,20 % 7.
Ovladatelnost na suché vozovce 99,10 % = 5.
Valivý odpor 84,00 % 8.
Hluk v kabině 99,30 % 3.
Celkové pořadí 97,60 % 8.

 

Recenze celosezonní pneumatiky Vredestein Quatrac 5

Ty nejmodernější celosezonní pneumatiky mohou čas od času směle konkurovat těm zimním. Fakt, že budete ušetřeni pořízení nákladné druhé sady také není právě zanedbatelný. Nepomíráme, že novější pneumatiky mohou překonat naši srovnávací pneumatiku Quatrac 5, ale mezi zimními pneumatikami se stále jeví jako slušný kompromis. Na sněhu je pneumatika asi o deset procent za vítězem naší tabulky, ale pokud bychom se rozhodli pro srovnání s některou z letních pneumatik, jsme na tom stále velmi dobře.

Na mokré vozovce byly výsledky už vyrovnanější, i když se Vredestein příliš nevyznamenal při aquaplaningu v zatáčkách. To je ale spíše problém této konkrétní pneumatiky a ne celosezonních modelů obecně.

Některé zimní pneumatiky podaly lepší výkon dokonce i při brzdění na suchu. Celosezonní model prokázal jistou výhodu pouze při testování ovladatelnosti, a nutno podotknout, že rozdíl zde byl více než skromný. Použití celosezonního modelu je možné, ale oproti letním pneumatikám je rozdíl na suchu více než výrazný – k úplnému zastavení jsme potřebovali o více než sedm metrů více.

Cena 105,89 GBP (přibližně 3 907 Kč)
Brzdění na sněhu 87,80 %
Trakce na sněhu 88,60 %
Sněžný okruh 95,50 %
Ovladatelnost na sněhu 89,90 %
Přímý aquaplaning 86,60 %
Aaquaplaning v zatáčkách 55,00 %
Brzdění na mokré vozovce 90,70 %
Ovladatelnost na mokré vozovce 96,00 %
Mokrý okruh 97,30 %
Brzdění na suché vozovce 95,80 %
Ovladatelnost na suché vozovce 101,50 %
Valivý odpor 101,00 %
Hluk v kabině 99,50 %
Celkové pořadí 95,60 %

 

Recenze letní pneumatiky Continental ContiSportContact 5

Jeden pohled na výsledky našich testů prováděných na sněhu by vás měl přesvědčit o tom, že zimní pneumatiky jsou nutností pro náročnější podnebné podmínky. Při zkoušce brzdění a trakce byl výkon Continentalu chabý, nemohli jsme se dostat ani přes mírný svah na začátku zasněženého okruhu.

Nezvykle vysoké teploty daly pneumatice výhodu v našem testování na mokré vozovce, výkon byl každopádně nejistý a model měl tendence k náhlému vybočení z dráhy. Se zimními pneumatikami jsme se pochopitelně cítili jistěji a bezpečněji.

Na suchu měl Continental jasnou výhodu – tohle je oblast, na níž by svou pozornost měli zaměřit všichni ti, kdo zvažují celoroční používání zimních nebo celosezonních pneumatik. Chabý výkon při testování aquaplaningu a vysoká náročnost na palivo jsou problémem spíše modelu Continental ContiSportContact 5 než letních pneumatik obecně. Tyto aspekty by se každopádně měly zlepšit u nové generace pneumatiky SportContact 6.

Cena 88,51 GBP (přibližně 3 266 Kč)
Brzdění na sněhu 40,80 %
Trakce na sněhu 28,90 %
Sněžný okruh 63,30 %
Ovladatelnost na sněhu /
Přímý aquaplaning 99,10 %
Aaquaplaning v zatáčkách 90,30 %
Brzdění na mokré vozovce 104,10 %
Ovladatelnost na mokré vozovce 102,40 %
Mokrý okruh 108,40 %
Brzdění na suché vozovce 112,10 %
Ovladatelnost na suché vozovce 112,00 %
Valivý odpor 86,50 %
Hluk v kabině 99,00 %
Celkové pořadí 80,20 %

 

Výsledky podle kategorií

Která z námi testovaných zimních pneumatik podala nejlepší výkon v dané oblasti? Naše přehledné tabulky vám vše objasní.

Naše tabulky vám postupně ukážou, kdo se v našem testu jak umístil, kategorie za kategorií. Zahrnuli jsme sem i srovnávací pneumatiky – celosezonní model od Vredesteinu a letní pneumatiku od Continentalu. Můžete tak sami posoudit, jak dopadly ve srovnání s těmi nejlepšími zimními modely.

Je alarmující, jak velké výkonnostní rozdíl jsme odhalili v rámci některých testů. Pokud vás něco dokáže přesvědčit pro nákup pneumatik vhodných pod sedm stupňů Celsia, určitě to budou právě tato čísla.

Celkový verdikt

Veškeré naše výsledky jsme přehledně rozdělili do dvou částí, přičemž první pětku bylo poněkud obtížné navzájem rozsoudit. Goodyear a Dunlop se ovšem těší mírnému zvýhodnění.  Všechny pneumatiky můžete v zimě s jistotou použít, a pro nákup se tak rozhodnete nejspíše podle dostupnosti a toho, co od nových pneumatik vlastně očekáváte. Zbývající tři pneumatiky jsou těsně vyrovnané, ale o krok za lídry. Ale stále o celé míle vepředu před letními modely používanými v zimních podmínkách.

Výsledky

Brzdění na sněhu

1 Nokian 100,00 %
2 Goodyear 99,60 %
3 Michelin 98,80 %
4 Dunlop 98,30 %
5 Continental 97,40 %
6 Vredestein 96,90 %
7 Bridgestone 95,70 %
8 Pirelli 87,20 %
Vredestein (celosezonní) 87,80 %
Continental (letní) 41,00 %

 

Trakce na sněhu

1 Goodyear 100,00 %
2 Nokian 99,40 %
3 Michelin 98,80 %
4 Dunlop 97,40 %
5 Vredestein 96,30 %
6 Bridgestone 95,60 %
7 Continental 95,10 %
8 Pirelli 94,20 %
Vredestein (celosezonní) 88,60 %
Continental (letní) 28,90 %

 

Sněžný okruh

1 Goodyear 100,00 %
2 Nokian 99,20 %
3 Pirelli 98,00 %
4 Dunlop 97,20 %
5 Bridgestone 96,70 %
6 Michelin 96,40 %
7 Vredestein 95,70 %
8 Continental 95,30 %
Vredestein (celosezonní) 95,50 %
Continental (letní) 63,30 %

 

Ovladatelnost na sněhu

1 Goodyear 100,00 %
2 Dunlop 98,10 %
3 Nokian 97,60 %
4 Bridgestone 95,00 %
4 Vredestein 95,00 %
6 Continental 94,90 %
7 Pirelli 94,80 %
8 Michelin 94,20 %
Vredestein (celosezonní) 89,90 %
Continental (letní) 0,00 %

 

Přímý aquaplaning

1 Michelin 100,00 %
2 Bridgestone 98,50 %
3 Nokian 96,70 %
4 Goodyear 95,50 %
5 Continental 94,60 %
6 Dunlop 94,20 %
7 Pirelli 92,10 %
8 Vredestein 88,00 %
Vredestein (celosezonní) 86,60 %
Continental (letní) 99,10 %

 

Aquaplaning v zatáčkách

1 Goodyear 100,00 %
2 Michelin 95,40 %
3 Dunlop 94,60 %
4 Bridgestone 90,90 %
5 Nokian 90,20 %
6 Continental 80,00 %
7 Pirelli 64,60 %
8 Vredestein 61,80 %
Vredestein (celosezonní) 55,00 %
Continental (letní) 90,30 %

Brzdění na mokré vozovce

1 Pirelli 100,00 %
2 Continental 97,50 %
3 Dunlop 96,30 %
4 Michelin 95,80 %
5 Goodyear 94,90 %
6 Nokian 93,70 %
7 Vredestein 89,90 %
8 Bridgestone 88,50 %
Vredestein (celosezonní) 90,70 %
Continental (letní) 104,10 %

Ovladatelnost na mokré vozovce

1 Continental 100,00 %
2 Michelin 99,90 %
3 Pirelli 99,60 %
4 Dunlop 98,70 %
5 Goodyear 98,40 %
6 Vredestein 97,80 %
7 Bridgestone 95,80 %
8 Nokian 94,90 %
Vredestein (celosezonní) 96,00 %
Continental (letní) 102,40 %

Mokrý okruh

1 Continental 100,00 %
2 Pirelli 98,50 %
3 Dunlop 97,50 %
4 Nokian 96,70 %
5 Michelin 96,60 %
5 Vredestein 96,60 %
7 Goodyear 96,00 %
8 Bridgestone 94,80 %
Vredestein (celosezonní) 98,60 %
Continental (letní) 108,40 %

Brzdění na suché vozovce

1 Pirelli 100,00 %
2 Continental 96,30 %
2 Michelin 96,30 %
4 Goodyear 95,70 %
5 Dunlop 95,30 %
6 Nokian 94,60 %
7 Bridgestone 94,20 %
8 Vredestein 93,70 %
Vredestein (celosezonní) 95,80 %
Continental (letní) 112,10 %

Ovladatelnost na suché vozovce

1 Michelin 100,00 %
2 Continental 99,60 %
2 Vredestein 99,60 %
4 Goodyear 99,40 %
5 Bridgestone 99,10 %
5 Nokian 99,10 %
7 Pirelli 99,00 %
8 Dunlop 98,70 %
Vredestein (celosezonní) 101,50 %
Continental (letní) 103,00 %

Valivý odpor

1 Dunlop 100,00 %
2 Goodyear 98,40 %
3 Continental 97,00 %
4 Nokian 94,10 %
5 Pirelli 92,60 %
6 Vredestein 89,90 %
7 Michelin 84,90 %
8 Bridgestone 84,30 %
Vredestein (celosezonní) 101,20 %
Continental (letní) 86,50 %

 

Hluk v kabině

1 Vredestein 100,00 %
2 Continental 99,60 %
3 Bridgestone 99,30 %
4 Michelin 99,10 %
4 Pirelli 99,10 %
6 Dunlop 99,00 %
7 Goodyear 98,80 %
7 Nokian 98,80 %
Vredestein (celosezonní) 99,50 %
Continental (letní) 99,00 %

Cena

1 Nokian 100,10 GBP
2 Goodyear 113,33 GBP
3 Dunlop 113,48 GBP
4 Vredestein 113,73 GBP
5 Continental 119,30 GBP
6 Bridgestone 124,84 GBP
7 Pirelli 151,52 GBP
8 Michelin 154,57 GBP
Vredestein (celosezonní) 105,89 GBP
Continental (letní) 88,51 GBP

Celkový výsledek

1 Goodyear 100,00 %
2 Dunlop 99,70 %
3 Nokian 99,40 %
4 Continental 99,20 %
5 Michelin 99,20 %
6 Pirelli 98,10 %
7 Vredestein 97,70 %
8 Bridgestone 97,60 %
Vredestein (celosezonní) 95,60 %
Continental (letní) 80,20 %

Zdroj: http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93097/winter-tyres-test-20152016-reviews-and-uk-prices