Srovnávací test – zimní pneumatiky 2016 s hroty a bez nich

Nekonečná debata mezi příznivci ohrotovaných a neohrotovaných zimních pneumatik se vede už po celá desetiletí. Navíc je velmi pravděpodobné, že nějaká konečná a univerzální pravda nebude ani nikdy nalezena. Preference jednotlivých motoristů se totiž odvíjí čistě podle toho, jak se vlastně na celou věc dívají. A díky tomu, že pneumatikářský průmysl prochází neustálým vývojem, je rozhodování stále těžší a těžší. Na trhu se tak setkáváme s ocvokovanými i neocvokovanými pneumatikami, které jsou stále bezpečnější.

Pneumatiky s hroty

  • Bridgestone Blizzak Spike-01
  • Continental IceContact 2
  • Dunlop Ice Touch
  • Gislaved Nord Frost 100
  • Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  • Hankook Winter I*Pike RS
  • Linglong Green Max Winter Grip
  • Michelin X-Ice North 3
  • Nokian Hakkapeliitta 8
  • Nordman 5
  • Pirelli Ice Zero
  • Sava Eskimo Stud

Pneumatiky bez hrotů

  • Bridgestone Blizzak WS80
  • Continental ContiVikingContact 6
  • Goodyear Ultra Grip Ice2
  • Michelin X-Ice XI3
  • Nankang Ice Activa Ice-1
  • Nokian Hakkapeliitta R2
  • Nordman RS
  • Pirelli Ice Zero R

Rozměr pneumatik: 205/55 R16, testovací vozidlo: Ford Focus

V současnosti platná právní úprava v Evropě neomezuje počet cvoků na jedné pneumatice. Máme-li být přesnější, nejsou zde žádná omezení v případě, že výrobce nechal své modely otestovat nezávislou kontrolní organizací. Ta má za úkol potvrdit, že daná pneumatika během používání nepřekročí povolený limit opotřebení vozovky. Pokud je model v tomto testu úspěšný, může se výrobce zcela svobodně rozhodnout pro konkrétní typ cvoků a dokonce i pro jejich přesný počet.

Další možností je vyhnout se tomuto testování a dodržovat stanovenou hranici 50 cvoků na jednom metru plochy pneumatiky v obvodu. To tedy u námi zvolené pneumatiky o rozměrech 205/55 R16 znamená méně než sto jednotlivých cvoků. Není od věci zmínit, že právě tuto druhou možnost zvolili z námi testovaných modelů jen tři výrobci.

Čím vyšší je počet cvoků, tím lepší přilnavostí na zledovatělém povrchu pneumatika disponuje. Tento logický závěr potvrzují námi testované modely téměř ve všech případech bez výjimky. Musíme ovšem jedním dechem dodat, že ani vysoký počet integrovaných cvoků ještě není stoprocentní zárukou úspěšnosti v našem testování, ale ano, určité zlepšení v oblasti přilnavosti na ledu tady je.

Vyšší počet cvoků ovšem obvykle značí také větší hlučnost během jízdy. A to je skutečně obzvláště nepříjemný faktor. Negativ je tady ale povícero – při jízdě po asfaltu mohou hroty nežádoucím způsobem ovlivnit také celkovou ovladatelnost vozidla, včetně stability a brzdného výkonu. Z toho vyplvá, že více ještě neznamená lépe ani v této oblasti.

Lepší přilnavost na ledu, které je s pomocí hrotů dosaženo, spočívá v samotné špičce hrotů, která během jízdy proniká zledovatělým povrchem. Tato funkce zase vyžaduje určité množství síly, aby bylo hrotu umožněno k vozovce s takovým pokrytím vůbec úspěšně přilnout. Vyšší počet hrotů v tomto případě tedy znamená menší tlak na jednotlivé hroty. V případě velmi chladného počasí, kdy je led opravdu velmi tvrdý, může ovšem méně hrotů zajistit lepší přilnavost než počet vyšší.

Pneumatiky s hroty postavené do řady

Společnost Nokian Tyres otřásla trhem s ohrotovanými zimními pneumatikami, když před několika málo lety uvedla na trh revoluční pneumatiku, která měla dohromady neuvěřitelných 190 hrotů. To bylo asi o 50-100 procent více, než na kolik byl trh tou dobou zvyklý; to jen tak pro upřesnění. Od té chvíle Nokian získával vítězství v jednom testu zimních pneumatik za druhým a to vše především právě díky skvělé přilnavosti na zledovatělých silnicích. Časy se nicméně pomalu ale jistě mění a Nokian pomalu ztrácí svou převahu v tomto segmentu,

Tento rok měl už 190 hrotů například i nadnárodní gigant jako Continental. Není příliš těžké uhodnout, kde německý producent pneumatik hledal pro takový krok a především toto konkrétní číslo inspiraci. Konečný výsledek je ale přesto vynikající.

Třetí nejvyšší počet použitých hrotů má na svědomí výrobce Hankook, ten to dotáhnul na rovných 170 kusů. Jihokorejská společnost strávila dlouhá léta vývojem a testováním a jsme opravdu rádi, že nám asijský kontinent přináší takto výkonné a funkční zimní pneumatiky. Jak řekl obchodní zástupce jedné nejmenované společnosti: „Před deseti lety byly jihokorejské pneumatiky terčem všeobecného posměchu, ale nyní úsměv zmizel z tváří i těch největších evropských výrobců.“

Početná skupina výrobců se spoléhá na zhruba 130 použitých hrotů na jedné pneumatice. Patří sem dobře známí producenti jako Goodyear, Bridgestone nebo Pirelli. Tyto společnosti jsou opravdu velké a díky jejich dlouhodobému vývoji mají ve světě jízdních pneumatik takřka neomezené možnosti. V našem testování tedy mají své místo jisté. Nezapomněli jsme ovšem ani na s prominutím druholigové značky jako Sava nebo Dunlop. A samozřejmě ani na minimálně v minulosti velice úspěšný produkt pocházející zpod křídel Nokianu. Nyní nese rodinné označení Nordman a zařadili jsme jej sem jako levnější a technologicky zastaralejší alternativu pro vlajkové produkty velkých výrobců.

Producenti jako Michelin, Gislaved nebo třeba čínský Linglong se při výrobě spoléhají na méně než 100 hrotů, což znamená, že tyto modely nemusely projít jinak povinným testem silničního opotřebení. První dva zmínění producenti přišli se skutečně prémiovými modely, ale zdá se nám, že jejich ostatní skvělé vlastnosti nemohou nijak kompenzovat nedostatečnou přilnavost na zledovatělém terénu, ať se snaží sebevíce. A na vině je právě nižší počet hrotů.

A co již výše zmíněný Linglong? Do našich testů byl tento výrobce zahrnut již v minulosti a věřte, že se opravdu jedná o jednoho z nejvíce úspěšných čínských producentů v pneumatikářském odvětví. A samozřejmě i v našich testech zimních pneumatik.

Nastal čas, aby i pneumatiky bez hrotů ukázaly, že mají co nabídnout

Výrobci klasických pneumatik se nemusí nijak starat o počet hrotů, ale jejich absenci musí zase nějakým způsobem kompenzovat. A právě tato skutečnost s sebou nese celou řadu dalších problémů. K dispozici je totiž jen velmi omezená sada nástrojů pro zajištění dobré přilnavosti na ledu. Většinou takové snažení zahrnuje vývoj nových materiálů, inovované vzorky dezénů na pneumatice s optimální tvrdosti.

Pokud je totiž použitá pryž zase příliš měkká, přichází pro změnu nová škála problémů. Mezi nejhorší z nich jistě nepochybně patří nedostatečná přilnavost na mokrém povrchu, nestabilní ovladatelnost nebo třeba nedostatečná odolnost vůči opotřebení pneumatiky.

Continental a Nokian začali v posledních letech obsazovat čelní příčky v žebříčcích nejlepších zimních pneumatik nevyužívajících hrotů. Jejich výrobky dokážou i bez hrotů zajistit úctyhodnou úroveň přilnavosti na ledu. Druhou stranou mince je pak ovšem skutečnost, že spotřebitel se musí smířit s mírně stagnující mírou ovladatelnosti na asfaltovém terénu nebo vyměnit poněkud lepší manévrovatelnost za slabší přilnavost, kterými disponují některé konkurenční produkty.

Společnost Goodyear se oproti tomu se svými klasickými pneumatikami zaměřila na manipulaci právě na povrchu pokrytém asfaltem. Její inženýři udělali pouze mírný kompromis, alespoň pokud jde o záběr a přilnavost v zimních podmínkách. Michelin dává u svých pneumatik vždy přednost celkově vyváženým vlastnostem a žádné velké slabiny zde skutečně nenajdeme. Pirelli a Bridgestone patří mezi staré známé značky, ale jejich aktuální modely se notnou dávkou liší od těch, které jsme v minulosti již měli čest testovat.

Jak už je zmínili v textu výše, do aktuálního testování jsme zařadili také dva modely z nižší cenové kategorie. Nordman – sekundární model z produkce Nokianu a novinkou je tchajwanský producent Nankang, který je především známý svou výrobou slušně výkonných letních pneumatik. Nyní jsme se tak navíc mohli osobně přesvědčit o tom, zda jeho zimní pneumatiky mohou obstát v souboji s evropskou výrobou.

Testování

Aktuální testování zahrnuje dvacet zimních pneumatik v různých cenových relacích. Nutno dodat, že u některých z nich jsme se shledali s výraznými technickými nedostatky v určité oblasti hodnocení. U některých pneumatik jsme dokázali jednoznačně poznat, že byly vyvinuty výhradně pro tuhou a nelítostnou zimu a bylo tedy nutno udělat určité kompromisy v ovladatelnosti během jízdy po asfaltu. Jiní producenti se zase rozhodli, že vyvinou takovou pneumatiku, která bude dobrá ve všech směrech, ale opravdu vynikat nebude v žádném. Nicméně pořizování pneumatiky, která vám nezajistí dobrý výkon v jakýchkoliv podmínkách, opravdu není dobrou volbou, zvláště když k ní můžete ve stejné cenové relaci zpravidla najít lepší alternativu.

Jak jsou na tom zimní pneumatiky s opotřebením?

Trh s pneumatikami je doslova přesycený všelijakými informacemi, které nějakým způsobem vypovídají o opotřebení pneumatik a vlivu různých faktorů na tuto skutečnost. Dost často se také řeší problematika, jak míru opotřebení pneumatiky vlastně ovlivní stupeň přilnavosti. Někteří tvrdí, že pneumatiky bez hrotů se opotřebují dvakrát tak rychle než ty s hroty. Jiní jsou zase přesvědčeni, že právě díky opotřebení samotných hrotů bude pneumatika s nimi mít v konečném důsledku menší schopnost přilnavosti než ta bez nich. Samozřejmě se bavíme v rámci několika let.

Z našeho loňského testu jsme vybrali šest pneumatik z produkcí různých výrobců. Čtyři z nich využívalo hroty, dvě nikoliv. S nimi jsme pak testovali právě inkriminovanou míru opotřebení. Jak? Podrobili jsme je zatěžkávací zkoušce na asfaltem pokryté trati a to během té nejtužší zimy. Zajeli jsme s pneumatikami celkem na patnáct tisíc kilometrů, což je podle odborných statistik průměrně najetá hodnota za dvě po sobě jdoucí zimní období. Trasa byla složena z převážně hlavních silnic, ale každá jízda zahrnovala přesně stovku kontrolovaných zastavení a také změny rychlosti, které jsme museli přizpůsobit jízdě ve městě. Právě podmínky městského provozu jsme potřebovali simulovat, aby námi zjištěná míra opotřebení co nejvíce odpovídala reálným hodnotám.

Test byl proveden s konvojem třech po sobě jedoucích automobilů. Všechny jsme navigovaly stejnou cestou za naprosto srovnatelných podmínek. Rovnoměrným způsobem jsme také měnili jednotlivé řidiče, jimž patří naše vřelé díky. Měli jsme k dispozici dva kusy od každé testované pneumatiky a postupně jsme je vyměňovali mezi přední a zadní nápravou. Dali jsme si pozor, aby na konci našeho testu měla každá pneumatika najetou stejnou vzdálenost jak na přední, tak i na zadní nápravě a stejnou vzdálenost si s ní vždy odjeli i naši jednotliví řidiči. Tím jsme zamezili jakýmkoli rozdílům, které by zavinily rozdílné technické možnosti jednotlivých automobilů, které jsme k testování použili. Naše výsledky tedy nakonec nemohly nijak ovlivnit faktory jako rozdílný styl jízdy nebo různorodé jízdní podmínky.

Pneumatiky prošly rovněž testem brzdného výkonu na zledovatělém povrchu, a to na začátku zkoušky a poté po každých najetých pěti tisících kilometrech. Tyto testy byly prováděny v interiérových podmínkách za našeho přísného sledování. Zajímavým výsledkem bylo, že jak pneumatiky s hroty, tak i ty bez nich utrpěly během testu rovnoměrné snižování přilnavosti. Po osudových patnácti tisíci najetých kilometrech měly všechny pneumatiku sníženou asi o dvacet procent nižší než při předchozím používání. Snížení přilnavosti bylo u různých značek opravdu velmi vyrovnané. Není tedy divu, že pořadí jednotlivých pneumatik v rámci určování míry přilnavosti, zůstalo na začátku, uprostřed i na konci testování úplně stejné.

To je dobrá zpráva pro ty, kdo realizují podobné testy pro časopisy a zcela jasně to také demonstruje fakt, že počáteční hodnoty velmi přesně reflektují skutečná čísla, kterých pneumatika bude dosahovat po delším používání. Nebo píše tedy jejich pořadí, včetně připočítaného opotřebení.

Byly zde nějaké rozdíly, pokud se budeme bavit o odolnosti jednotlivých pneumatik vůči vznikajícímu opotřebení. Přiložená tabulka ukazuje konkrétní hloubku dezénu a vypočtenou životnost pneumatiky s použitím dezénu o hloubce 3 milimetrů.

Michelin si během desetiletí vytvořil pověst výrobce pneumatik, které disponují velmi dobrou odolností proti opotřebení. A zdá se, že naše testování tento fakt jen potvrzuje, alespoň konkrétně námi zvolená kritéria a použitý model pneumatiky. Je ještě třeba poznamenat, že námi vypočítaná životnost asi nikdy nebude přesná, protože je zapotřebí vzít v úvahu rovněž rozdíly, které způsobí technické specifikace použitého vozidla, styl jízdy a samozřejmě také samotná trasa.

Zdá se říci, že s výjimkou Michelinu se pneumatiky s hroty setkaly se stejnou mírou opotřebení jako ty bez hrotů. Tak tomu bylo například u Goodyearu, kde to bylo zhruba v hloubce dvou milimetrů. Neohrotovaný model z produkce Continentalu byl opotřebován do hloubky 1,5 milimetru, tedy stejně jako Michelin. V tomto případě to ale bylo v důsledku menší počáteční hloubky dezénu.

Druhou stranu problematiky odolnosti vůči opotřebování nebo spíše nedostatek představuje samotná přilnavost pneumatiky. Je jen na zákazníkovi, aby se rozhodnul, zdali dá přednost nižší přilnavosti před vysokou mírou opotřebení. Pravdou ale je, že v praxi se motoristé častěji rozhodují pro lepší přilnavost.

Naše měření

Zledovatělý a zasněžený povrch

Ovladatelnost na zledovatělém povrchu Známka
Continental 10
Nokian 10
Bridgestone 9
Gislaved 9
Goodyear 9
Hankook 9
Pirelli 9
Continental 8
Dunlop 8
Michelin 8
Nokian 8
Nordman 8
Sava 8
Goodyear 7
Linglong 7
Michelin 7
Nankang 7
Pirelli 7
Bridgestone 6
Nordman 6

 

ABS brzdný výkon na ledu Brzdná vzdálenost (v metrech)
Nokian 40,3
Pirelli 43,5
Dunlop 44,0
Hankook 44,5
Goodyear 45,3
Continental 46,2
Sava 50,6
Bridgestone 51,0
Nordman 54,3
Gislaved 54,7
Michelin 54,7
Michelin 55,6
Nokian 56,7
Goodyear 57,4
Linglong 58,5
Continental 59,1
Pirelli 59,6
Nordman 64,0
Nankang 64,2
Bridgestone 64,3

 

Test ovladatelnosti na ledu Čas potřebný k jednomu kolu (ve vteřinách)
Nokian 60,6
Continental 62,1
Hankook 62,1
Gislaved 63,4
Pirelli 63,6
Goodyear 63,9
Sava 64,8
Dunlop 65,1
Continental 65,7
Nokian 66,5
Pirelli 66,6
Michelin 67,0
Nordman 67,0
Bridgestone 67,1
Nankang 67,7
Nordman 68,8
Michelin 69,0
Bridgestone 69,8
Goodyear 70,1
Linglong 70,5

 

Akcelerace na ledu Čas (ve vteřinách)
Nokian 3,5
Hankook 3,8
Continental 4,1
Dunlop 4,1
Goodyear 4,1
Pirelli 4,1
Bridgestone 4,7
Sava 4,8
Nordman 5,3
Gislaved 5,4
Michelin 5,5
Linglong 6,2
Nokian 6,7
Continental 6,8
Michelin 7,0
Pirelli 7,0
Goodyear 7,1
Bridgestone 7,2
Nordman 7,7
Nankang 7,9

 

Ovladatelnost na sněhu Známka
Nokian 10
Continental 9
Gislaved 9
Goodyear 9
Hankook 9
Nokian 9
Pirelli 9
Bridgestone 8
Bridgestone 8
Continental 8
Dunlop 8
Goodyear 8
Michelin 8
Michelin 8
Nordman 8
Nordman 8
Pirelli 8
Nankang 7
Sava 7
Linglonng 6

 

ABS brzdný výkon na sněhu Brzdná vzdálenost (v metrech)
Goodyear 51,8
Gislaved 52,0
Continental 52,2
Pirelli 52,2
Hankook 52,3
Michelin 52,3
Nokian 52,3
Dunlop 52,4
Goodyear 52,4
Nokian 52,5
Continental 52,7
Michelin 52,7
Nordman 52,7
Pirelli 52,7
Nankang 52,9
Normand 52,9
Bridgestone 53,0
Bridgestone 53,0
Linglong 53,5
Sava 53,5

 

Test ovladatelnosti na ledu Čas potřebný k jednomu kolu (ve vteřinách)
Continental 57,5
Nokian 57,7
Gislaved 57,9
Hankook 58,0
Pirelli 58,2
Goodyear 58,5
Nokian 58,6
Nordman 58,8
Dunlop 58,9
Bridgestone 59,0
Continental 59,5
Michelin 59,5
Nordman 59,7
Michelin 60,0
Bridgestone 60,1
Pirelli 68,2
Sava 60,3
Nankang 60,6
Goodyear 61,0
Linglong 61,7

 

Akcelerace na sněhu Čas (ve vteřinách)
Goodyear 5,8
Michelin 5,8
Nokian 5,8
Nokian 5,8
Pirelli 5,8
Continental 5,9
Gislaved 5,9
Goodyear 5,9
Hankook 5,9
Nordman 5,9
Bridgestone 6,0
Bridgestone 6,0
Continental 6,0
Dunlop 6,0
Michelin 6,0
Pirelli 6,0
Nankang 6,1
Nordman 6,1
Linglong 6,2
Sava 6,2

Asfaltový povrch, ekonomika pneumatik a jízdní komfort

Ovladatelnost na suchém asfaltu Známka
Linglong 9
Dunlop 8
Goodyear 8
Michelin 8
Michelin 8
Pirelli 8
Sava 8
Bridgestone 7
Continental 7
Gislaved 7
Goodyear 7
Nokian 7
Nokian 7
Nordman 7
Nordman 7
Pirelli 7
Bridgestone 6
Continental 6
Hankook 6
Nankang 6

 

Brzdný výkon na suchém asfaltu Brzdná vzdálenost (v metrech)
Linglong 31,8
Sava 31,9
Michelin 32,0
Dunlop 32,1
Continental 32,7
Goodyear 32,8
Gislaved 33,6
Bridgestone 33,9
Bridgestone 34,0
Pirelli 34,1
Nordman 34,5
Continental 34,7
Hankook 34,7
Nokian 34,7
Pirelli 34,9
Michelin 35,6
Goodyear 36,1
Nordman 37,6
Nankang 38,1
Nokian 39,6

 

Ovladatelnost na mokrém asfaltu Známka
Dunlop 8
Goodyear 8
Linglong 8
Pirelli 8
Continental 7
Gislaved 7
Goodyear 7
Michelin 7
Michelin 7
Nokian 7
Nordman 7
Pirelli 7
Sava 7
Bridgestone 6
Bridgestone 6
Continental 6
Hankook 6
Nankang 6
Nokian 6
Nordman 6

 

ABS brzdný výkon na mokrém asfaltu Brzdná vzdálenost (v metrech)
Gislaved 36,3
Goodyear 37,3
Michelin 37,4
Pirelli 37,8
Sava 38,4
Dunlop 38,5
Continental 39,2
Hankook 39,3
Bridgestone 39,4
Linglong 39,4
Goodyear 40,4
Pirelli 40,4
Nordman 40,5
Michelin 41,9
Nordman 41,9
Continental 42,4
Nokian 42,4
Nokian 43,6
Bridgestone 43,9
Nankang 43,9

 

Test ovladatelnosti na mokrém asfaltu Čas potřebný k jednomu kolu (ve vteřinách)
Linglong 30,9
Dunlop 31,1
Pirelli 31,3
Goodyear 31,6
Goodyear 31,6
Continental 31,7
Gislaved 31,7
Michelin 31,7
Michelin 31,7
Pirelli 31,8
Continental 32,0
Sava 32,0
Bridgestone 32,1
Nokian 32,4
Hankook 32,5
Nordman 32,5
Nordman 32,8
Nankang 32.9
Nokian 33,0
Bridgestone 33,6

 

Jízdní stabilita Známka
Gislaved 9
Goodyear 9
Linglong 9
Pirelli 9
Bridgestone 8
Continental 8
Dunlop 8
Goodyear 8
Hankook 8
Bridgestone 7
Continental 7
Michelin 7
Michelin 7
Nokian 7
Nokian 7
Nordman 7
Nordman 7
Pirelli 7
Sava 7
Nankang 6

 

Hluk v kabině Známka
Bridgestone 10
Goodyear 10
Michelin 10
Nokian 10
Nordman 10
Pirelli 10
Continental 9
Nankang 9
Dunlop 7
Gislaved 7
Michelin 7
Bridgestone 6
Continental 6
Goodyear 6
Hankook 6
Linglong 6
Nokian 6
Sava 6
Nordman 5
Pirelli 5

 

Jízdní ekonomika Nárůst spotřeby paliva (v procentech)
Nokian 0,0
Nordman 0,5
Continental 0,7
Pirelli 1,0
Michelin 1,0
Goodyear 1,1
Hankook 1,3
Nokian 1,5
Nordman 1,6
Nankang 1,6
Dunlop 2,3
Bridgestone 2,4
Sava 2,5
Continental 2,7
Pirelli 2,7
Goodyear 2,8
Linglong 2,8
Gislaved 3,1
Michelin 3,3
Bridgestone 3,5

Pneumatiky s hroty

Nokian Hakkapeliitta 8

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Nokian uvedl na trh nejvýkonnější pneumatiku vůbec, alespoň pokud jde o výtečné jízdní vlastnosti na zledovatělém nebo zasněženém terénu. Skvělou přilnavost doplňuje pozoruhodný brzdný výkon a pneumatika je také velmi lehce ovladatelná. A to i za těch nejextrémnějších podmínek, se kterými zimní období tu a tam přichází. Na sněhu budete v bezpečí jako nikdy předtím.

Jízda na asfaltu: Na silnici naplno poznáte, že tato pneumatika byla vyvinuta výhradně pro použití v zimním období. Při brzdění nebo náhlých změnách terénu trochu ztrácí na přilnavosti. Naštěstí je pneumatika ale opravdu klidná a změny přicházejí pozvolně. Nepřekvapí vás tedy tím, že byste během malého okamžiku ztratili veškerou přilnavost a zůstali napospas osudu.

Ekonomika a jízdní komfort: Nokian není o nic hlučnější než jakákoliv průměrná zimní ohrotovaná pneumatika. Ale vaše uši přítomnost hrotů poznají, to je jisté. Valivý odpor pneumatiky je na dobré úrovni, pokud se podíváme na její konkurenty mezi ohrotovanými modely.

Pro:

  • Přilnavost na ledu a sněhu
  • Dobrá ovladatelnost za zimních podmínek

Proti:

  • Průměrné jízdní vlastnosti na asfaltu

Známka: 8,8

Continental IceContact 2

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Continental disponuje velmi vyváženými vlastnostmi. Oceníte jeho dobrou přilnavost na ledu i na sněhu. Dobrá úroveň postranní přilnavosti vám značným způsobem usnadní řízení. Pneumatika na ledu reaguje opravdu rychle a hodnotíme ji jako velmi bezpečnou.

Jízda na asfaltu: Vývojáři Continentalu neopomněli ani jízdu v přívětivějším počasí a při krapet vyšších teplotách. Pneumatika má nadprůměrnou přilnavost na mokrém povrchu a během jízdy ji máte plně pod kontrolou. Za sucha je jízda poněkud pomalejší, ale to není u takové pneumatiky nic zvláštního.

Ekonomika a jízdní komfort: Valivý odpor i spotřeba paliva jsou u této pneumatiky na průměrné úrovni, pokud se opět podíváme na dostupné substituty na trhu s ohrotovanými pneumatikami.

Pro:

  • Přilnavost na ledu
  • Dobrá ovladatelnost za zimních podmínek

Proti:

  • Průměrný brzdný výkon na ledu

Známka: 8,6

Hankook Winter I*Pike RS

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Hankook předvedl dobrou úroveň přilnavosti na ledu i sněhu a během jízdy jsme se cítili opravdu bezpečně. A to i v náročných podmínkách. Na sněhu pneumatika reaguje předvídatelně. Zimní vlastnosti této pneumatiky jsou navzájem vyvážené a to i přesto, že se neumístila v popředí žádného našeho testu.

Jízda na asfaltu: Slušný brzdný výkon při jízdě na mokrém asfaltu, ale pneumatika nám tady přišla poněkud měkká a během samotné jízdy se potýkala se značnými problémy. Přilnavost ale zůstala na dobré úrovni a model nikdy nereagoval nijak překvapivě.

Ekonomika a jízdní komfort: Hluk vznikající v kabině byl na průměrné úrovni v rámci tohoto segmentu. Hankook si ovšem zaslouží zvláštní uznání za vůbec nejnižší valivý odpor v naší tabulce ohrotovaných pneumatik.

Pro:

  • Přilnavost na ledu a sněhu
  • Valivý odpor

Proti:

  • Ovladatelnost na asfaltu

Známka: 8,6

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Goodyear představil velmi kvalitní model, a to i přesto, že se neumístil na prvním místě ani v jedné z našich testovacích kategorií. Brzdný výkon na ledu byl úctyhodný a na sněhu to pak bylo ještě lepší. Boční přilnavost na ledu však byla o něco nižší, než by bylo optimální. Pneumatika byla nicméně snadno kontrolovatelná a to i za extrémnějších klimatických podmínek. Na sněhu se navíc chovala skutečně velmi klidně a předvídatelně.

Jízda na asfaltu: Na asfaltu Goodyear představoval nadprůměrnou ohrotovanou pneumatiku určenou pro zimní použití. Brzdný výkon byl horší, ale celkové jízdní vlastnosti modelu na nás udělaly značný dojem.

Ekonomika a jízdní komfort: Hlučnost a valivý odpor dosahovali i u této pneumatik průměrných hodnot. Stabilita modelu byla rovněž průměrná.

Pro:

  • Brzdný výkon a trakce na sněhu
  • Vyvážené vlastnosti

Proti:

  • Brzdný výkon na mokrém asfaltu

Známka: 8,5

Pirelli Ice Zero

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: V Pirelli stvořili pneumatiku se skutečně excelentní přilnavostí na zledovatělém povrchu. Zaujala nás také opravdu dobrá ovladatelnost i za náročných zimních podmínek. Zadní pneumatiky občas celkem znatelně ztratí na přilnavosti, ale jinak dobrá úroveň přilnavosti umožní, aby se vše vzápětí vrátilo do původního stavu. Pneumatika dobře reaguje také na sněhu, i když stupeň přilnavosti je zde o něco nižší než u těch nejlepších zimních pneumatik.

Jízda na asfaltu: Na mokrém asfaltu se Pirelli představila jako vůbec jedna z nejlepších pneumatik z našeho testování. Měla dobrou přilnavost, vyžadovala rychlé reakce a reagovala na ně vždy nanejvýš přesně. Jízdní výkonnost byla dobrá i na suchém povrchu, ale brzdné vzdálenosti zde byly na náš vkus dlouhé až příliš.

Ekonomika a jízdní komfort: Valivý odpor pneumatiky dosahoval průměrné úrovně a zvuk, který způsobovaly hroty, byl velmi hlasitý. Pneumatika byla ve většině případů plně stabilní.

Pro:

  • Přilnavost na ledu
  • Ovladatelnost v zimních podmínkách

Proti:

  • Hluk

Známka: 8,5

Dunlop Ice Touch

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Brzdné vzdálenosti byly na zledovatělém povrchu krátké a celková trakce pneumatiky byla také ucházející. Úroveň přilnavosti byla působivá, ale při náročnějších klimatických podmínkách jsme si nebyli příliš jisti stabilitou modelu. A čas od času ztratily zimní pneumatiky na sněhu velmi lehce přilnavost. Nicméně dobrá přilnavost spočívá v tom, že když je kontrola už jednou ztracena, její návrat je co nejrychlejší.

Jízda na asfaltu: Dunlop byl jednou z nejlepších pneumatik na asfaltovém povrchu. Model reagoval přesně na pokyny řidičů a během jízdy byl celkově dobře stabilní. Zvláště řízení bylo opravdu příjemné a snadné, při náhlých změnách podmínek tak bylo opravdu snadné zachovat plynulou jízdu bez žádných větších komplikací.

Ekonomika a jízdní komfort: Valivý odpor pneumatiky byl na dobré úrovni a na ohrotovaný model byla také relativně tichá.

Pro:

  • Jízdná výkonnost na asfaltu
  • Nízká hladina hluku

Proti:

  • Roztěkanost za náročnějších jízdních podmínek

Známka: 8,4

Gislaved Nord Frost 100

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Pneumatika na sněhu měla skutečně skvostnou úroveň přilnavosti a během řízení jsme z ní měli opravdu radost. Chovala se vždy klidně a na pokyny řidiče reagovala přesně i během těch nejnáročnějších zimních podmínek. Na ledu ovšem pneumatika ze své přilnavosti začala znatelným způsobem ztrácet a brzdné vzdálenosti také nebyly právě krátké. Nejvíce nás vystrašila právě relativně snadná ztráta přilnavosti.

Jízda na asfaltu: Brzdný výkon na mokrém povrchu měla pneumatika dobrý. Nemůžeme říci nic špatného ani o její přilnavosti. Na suchu je ovšem Gislaved jen další z řady klasických zimních pneumatik, které jsou bohužel krapet pomalé. Nicméně jsme ocenili alespoň klidnou povahu modelu a předvídatelné reakce.

Ekonomika a jízdní komfort: Díky nízkému počtu hrotů je Gislaved mezi ostatními pneumatikami toho typu opravdu tichým jedincem. Valivý odpor této pneumatiky se nicméně zařadil vůbec mezi ty vůbec nejvyšší, s jakými jsme se během našeho letošního testování setkali.

Pro:

  • Dobré jízdní vlastnosti na sněhu
  • Dobrá přilnavost na mokrém asfaltu

Proti:

  • Přilnavost na zledovatělém terénu je na prémiovou pneumatiku pouze průměrný

Známka: 8,3

Michelin X-Ice North 3

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Michelin se v zimních podmínkách choval klidně, přesně tak jak jsme vlastně od začátku očekávali. Přední pneumatiky měly naštěstí ale skutečně nedostatečnou přilnavost na zledovatělém terénu. To vedlo k zbytečnému prodloužení brzdných vzdáleností. Pneumatika měla na ledu také občasné tendence ztrácet celkovou stabilitu. Přilnavost modelu dosahovala lepších hodnot na sněhu, ale stále to bylo o jeden krok za těmi nejlepšími.

Jízda na asfaltu: Na suchých cestách byly brzdné vzdálenosti už o poznání kratší. Na asfaltu zůstával Michelin za všech okolností klidný a zadní pneumatiky neztratily nic ze své přilnavosti ani při opravdu náročných podmínkách, kterým jsme je podrobili. Jízdní výkon nám tady ale přišel opravdu příliš pomalý.

Ekonomika a jízdní komfort: Valivý odpor Michelinu patřil k těm nejvyšším z našeho žebříčku, ale hluk pneumatiky byl pozoruhodně nízký. Není se ovšem čemu divit, počet použitých hrotů je u této pneumatiky opravdu minimální.

Pro:

  • Dobrá ovladatelnost za všech jízdních podmínek
  • Nízká hladina hluku

Proti:

  • Přilnavost na zledovatělém terénu je na prémiovou pneumatiku pouze průměrný

Známka: 7,9

Bridgestone Blizzak Spike-01

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Přilnavost na zledovatělém povrchu během brzdění bylo dobré, stejně tak jako akcelerace na tomto terénu. Pneumatika se chovala klidně a předvídatelně i při extrémnějších zimních podmínkách, dokonce i přesto, že tady poněkud ztrácela ze své postranní přilnavosti. Přilnavost na sněhu můžeme ohodnotit jako průměrnou, ale celková ovladatelnost byla velmi dobrá.

Jízda na asfaltu: Úroveň přilnavosti na mokrém i suchém terénu byla pouze průměrná. Brzdný výkon byl slušný a pneumatika započala svou jízdu velmi klidně. Během náročnějších podmínek ovšem její výkon začal znatelně pokulhávat a celkový jízdní výkon byl značně pomalý.

Ekonomika a jízdní komfort: Co se týče úrovně hlasitosti, Bridgestone patří mezi průměrné zimní pneumatiky s hroty. Hluk je sice slyšitelný, ale nemůžeme říci, že by byl příliš rušivý. Pneumatika nicméně měla absolutně nejvyšší hodnotu v testu valivého odporu.

Pro:

  • Slušná přilnavost na zledovatělém povrchu

Proti:

  • Ovladatelnost na mokrém i suchém terénu
  • Vysoká míra valivého odporu

Známka: 7,8

Sava Eskimo Stud

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Přilnavost pneumatiky na ledovém povrchu byla na rozumné úrovni a špatné nebyly ani její brzdné vzdálenosti nebo jednotlivé časové úseky potřebné pro zajetí jednoho kola. Při extrémnějších podmínkách byla úroveň až příliš prudká a zadní pneumatiky začaly najednou přilnavost ztrácet. Na sněhu na nás Sava působila trochu neklidně a při náročnějších podmínkách jsme měli značné problémy s její kontrolou.

Jízda na asfaltu: Na asfaltu si pneumatika vedla dobře. Brzdný výkon byl slušný a model přesně reagoval na pokyny šoféra. Občas ale byly její reakce naneštěstí až příliš prudké.

Ekonomika a jízdní komfort: Jak valivý odpor, tak i úroveň hlasitosti se pohybovali v průměrných hodnotách. Hluk pocházející od hrotů byl slyšitelný, ale nepříliš rušivý.

Pro:

  • Brzdný výkon na mokrém povrchu

Proti:

  • Přilnavost na sněhu
  • Ovladatelnost na sněhu

Známka: 7,8

Nordman 5

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: V minulosti velmi úspěšný model pocházející zpod křídel výrobce Nokian je dobrou ukázkou toho, jak velkými kroky jde technologický vývoj kupředu. Nordman je stále dobře funkční zimní pneumatikou; na sněhu i ledu disponuje dobrým výkonem, i přesto, že svou přilnavostí na ledu už nepatří mezi ty nejlepší modely na trhu. Na kluzkém povrchu se pneumatika chová klidně a limit její přilnavosti se příliš často nemění.

Jízda na asfaltu: Brzdný výkon na asfaltu je bohužel podprůměrný. Během jízdy nám pneumatika připadala až příliš měkká a na cestě se tu a tam potýkala se značnými obtížemi. Její klidná povaha nám ovšem vždy pomohla získat kontrolu zpět.

Ekonomika a jízdní komfort: Na ohrotovanou pneumatiku je valivý odpor Nordmanu celkem nízký. Příliš nás ovšem nepotěšil test hluku v kabině, ten patřil mezi ty nejhorší z našeho testování.

Pro:

  • Dobré jízdní vlastnosti pro zimní období

Proti:

  • Slabá přilnavost na mokrém povrchu
  • Hluk

Známka: 7,7

Linglong Green Max Winter Grip

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Linglong v našem srovnávacím testu neobstál. Předvedl nejhorší celkový výkon ze všech pneumatik s hroty. Jeho přilnavost byla nejslabší na ledu i na sněhu a během řízení jsme z něj měli rovněž nedobrý pocit. Právě slabá přilnavost zavinila náročnější řízení při zimních podmínkách a zejména zadní pneumatiky ztrácely přilnavost opravdu neskutečně snadno. Reakce pneumatiky byly příliš prudké a nepříjemné překvapení představovaly zvláště na mokrém terénu.

Jízda na asfaltu: Linglong se cítí více jako doma na suchých cestách. Je na nich stabilní a brzdné vzdálenosti jsou pozoruhodně krátké. Pneumatika tady také dobře reaguje. Co se týče suchého prostředí, byl Linglong naopak tou nejúspěšnější pneumatikou v našem testu.

Ekonomika a jízdní komfort: Valivý odpor i hluk vznikající během jízdy mají průměrné hodnoty, alespoň co se týče konkrétně segmentu pneumatik s hroty.

Pro:

  • Skvělé jízdní vlastnosti na asfaltu

Proti:

  • Slabá přilnavost v zimních podmínkách
  • Špatná ovladatelnost v zimních podmínkách

Známka: 7,2

Pneumatiky bez hrotů

Nokian Hakkapeliitta R2

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Nokian představil tu nejvýkonnější zimní pneumatiku bez hrotů pro jízdu na zasněžených nebo zledovatělých vozovkách. Brzdný výkon je skvělý, stejně jako akcelerace modelu. Ale co je na pneumatice vůbec nejlepší? Její naprosto výtečná stabilita na kluzkém povrchu a snadné řízení za všech podmínek. Vlastnosti jsou zde opravdu nanejvýš vyvážené a skvěle spolu fungují jako jeden celek.

Jízda na asfaltu: Při jízdě na asfaltu Nokian trochu pokulhával a brzdné vzdálenosti byly na náš vkus také docela zbytečně dlouhé. I přes pomal jízdní výkon byl Nokian klidný a neměl tendence příliš překvapovat. Ale reakce by mohl být o něco přesnější, především když je zapotřebí náhlá změna směru jízdy.

Ekonomika a jízdní komfort: Výborné! Pneumatika je extrémně tichá a měla vůbec nejnižší valivý odpor ze všech.

Pro:

  • Skvělé jízdní vlastnosti pro zimní podmínky
  • Nejnižší valivý odpor ze všech pneumatik

Proti:

  • Slabá přilnavost na asfaltu

Známka: 7,7

Goodyear Ultra Grip Ice2

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Brzdný výkon, přilnavost i akcelerace pneumatiky dosahovaly během testování dobré úrovně na ledu i na sněhu. Postranní přilnavost byla nicméně poněkud slabá během extrémnějších podmínek a přední pneumatiky poměrně snadno ztrácely ze své přilnavosti, a to převážně na zasněžené trase. Ovladatelnosti napomáhala celkově klidná povaha modelu a také neopomenutelný fakt, že zadní pneumatiky neměly s přilnavostí žádné problémy.

Jízda na asfaltu: Na mokrém asfaltu představoval Goodyear nejlepší neohrotovanou pneumatiku ze všech. Brzdný výkon byl přímo excelentní a ovladatelnost byla rovněž nadmíru snadná. Přilnavost nebyla špatná ani na suchém povrchu a i přes relativně pomalé reakce byla pneumatika klidná i při náročnějších úsecích trati.

Ekonomika a jízdní komfort: Goodyear je stabilní a tichá pneumatika s průměrným valivým odporem v rámci své kategorie.

Pro:

  • Brzdný výkon na ledu a sněhu
  • Dobré jízdní vlastnosti na asfaltu

Proti:

  • Průměrná postranní přilnavost na ledu a sněhu

Známka: 7,6

Michelin X-Ice XI3

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Během jízdy na ledu i sněhu byla pneumatika vždy plně předvídatelná. Řízení bylo snadné a disponovala také velmi dobrým brzdným výkonem. Přední pneumatiky ovšem začaly ztrácet přilnavost na kluzkém terénu a to relativně snadno. Zadní pneumatiky si ovšem svou přilnavost dokázaly plně uchovat a to i při rychle se měnících jízdních podmínkách.

Jízda na asfaltu: Z pneumatiky jsme měli dobrý pocit především na suchých cestách. Jízdní výkon zde byl ale o poznání pomalejší, ale o to jistější a nikdy jsme úplně neztratili přilnavost, ani při extrémnějších podmínkách. Ale stále zde platí pravidlo, že Michelin ztrácí přilnavost nejprve u předních pneumatik, zatímco zadní nemají žádné větší problémy.

Ekonomika a jízdní komfort: Pneumatika je tichá a její valivý odpor je průměrný.

Pro:

  • Brzdný výkon na ledu a sněhu
  • Klidné reakce v jakýchkoliv podmínkách

Proti:

  • Průměrná přilnavost na mokrém povrchu

Známka: 7,6

Pirelli Ice Zero R

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Přilnavost této pneumatiky na ledu je dobrá, ale rozhodně nepatří mezi ty nejlepší. Pneumatika je dobře ovladatelná, ale zejména zadní náprava má tendence ke ztrátě přilnavosti. Na sněhu model reaguje navýsost přesně a je zcela stabilní.

Jízda na asfaltu: Přilnavost pneumatiky na asfaltu je celkem dobrá a brzdné vzdálenosti jsou rovněž uspokojivě krátké. Na suchu je jízda sice o poznání pomalejší, ale to je pro neohrotované zimní pneumatiky typické, protože jejich výroba je zaměřena zejména na jízdu po zledovatělých cestách.

Ekonomika a jízdní komfort: Pneumatika je překvapivě tichá a její valivý odpor dosahuje dobrých hodnot.

Pro:

  • Přilnavost na ledu a sněhu
  • Přilnavost na mokrém asfaltu

Proti:

  • Ovladatelnost na suchém asfaltu

Známka: 7,6

Continental ContiVikingContact 6

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Přilnavost na ledu je uspokojivá, což vede přímo ke krátkým brzdným vzdálenostem a krátkým časovým rozpětím potřebných pro ujetí jednoho kola na testovacím okruhu. Na sněhu je to s přilnavostí ale už krapet horší a při náročnějších podmínkách z ní pneumatika znatelně ztrácí. Děje se to zejména při rychlejších změnách směru jízdy. Celkovou ovladatelnost ale hodnotíme kladně.

Jízda na asfaltu: Brzdný výkon na asfaltu je slušný, pneumatika nám nicméně připadá jako příliš měkká a jízda s ní není nejpříjemnější.

Ekonomika a jízdní komfort: Continental vyvinul pneumatiku, která je dostatečně tichá a valivý odpor je také relativně nízký.

Pro:

  • Přilnavost na ledu a sněhu
  • Nízký valivý odpor

Proti:

  • Ovladatelnost na asfaltu

Známka: 7,5

Nordman RS

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Nordman má na ledu třetí nejlepší přilnavost ze všech námi testovaných pneumatik. V náročnějších podmínkách je ale právě přilnavost až příliš ostrá a ovládání vozidla je čím dál náročnější. Na sněhu se pneumatika chová klidně a předvídatelně, ale má zde tendenci ztrácet na přilnavosti.

Jízda na asfaltu: Na asfaltové cestě se Nordman chová jako typická neohrotovaná zimní pneumatika. Na mokru je její jízdní výkon opravdu velmi pomalý a o mnoho lepší to není ani na suchém terénu. Není to ale nic překvapujícího, vždyť se přece jedná o zimní pneumatiku.

Ekonomika a jízdní komfort: Pneumatika je čas od času poněkud nestabilní, ale i přesto je tichá a její valivý odpor patří také k těm nižším.

Pro:

  • Přilnavost na sněhu
  • Nízký valivý odpor

Proti:

  • Přilnavost na ledu

Známka: 7,0

Bridgestone Blizzak WS80

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Přilnavost na zledovatělém povrchu u této pneumatiky hodnotíme jako poněkud skromnou, alespoň pokud ji srovnáme s těmi nejlepšími modely na trhu. Kontrola nad vozidlem také není právě jednoduchá, protože přední i zadní pneumatiky mají silné sklony k nestabilitě. Díky dobré postranní přilnavosti je ale ovladatelnost na sněhu už o poznání snazší. Špatný není ani brzdný výkon nebo akcelerace, ale stále se bavíme pouze o zasněženém terénu.

Jízda na asfaltu: Na mokrém povrchu se nám pneumatika jeví jako vysoce nestabilní a nespolehlivá. Slabá přilnavost nás opravdu znepokojuje a celkový jízdní výkon je velmi pomalý. O něco lepší je to na suché vozovce.

Ekonomika a jízdní komfort: Stejně jako většina prémiových zimních pneumatik bez hrotů má i Bridgestone velmi nízkou hladinu hluku, jenž vzniká během jízdy. Tahle pneumatika měla ovšem nejvyšší valivý odpor ve své kategorii.

Pro:

  • Přilnavost na sněhu a suchém asfaltu
  • Nízký valivý odpor

Proti:

  • Přilnavost na ledu a mokrém povrchu
  • Vysoký valivý odpor

Známka: 6,9

Nankang Ice Activa Ice-1

Jízda na zledovatělém a zasněženém povrchu: Nankang v našem srovnávacím testu propadl. Ztráta přilnavosti během brzdění nebo zrychlení na ledu na nás dojem opravdu neudělala. Boční přilnavost na tom byla už klasicky o něco lépe, ale celkový jízdní výkon nám připadal velmi nestabilní. Na sněhu jsme nad pneumatikou ztratili kontrolu až příliš snadno.

Jízda na asfaltu: Na mokrém asfaltu byl model rovněž velmi nespolehlivý. Jeho reakce byly pomalé a zadní pneumatiky ztrácely stabilitu. Slabá přilnavost a špatná ovladatelnost se navíc tkala také jízdy na suchém povrchu.

Ekonomika a jízdní komfort: Nankang dosáhl na jednu z nejhorších hodnot v testu valivého odporu. Hluk byl slyšitelný, ale příliš nám nevadil. To pneumatiku ale nezachránilo.

Pro:

  • Slušná postranní přilnavost na ledu

Proti:

  • Ovladatelnost na ledu a sněhu
  • Ovladatelnost na asfaltu

Známka: 6,7

Zdroj: http://tekniikanmaailma.fi/winter-tyres-2016