Goodyear v testu celosezonních pneumatik

Francouzský magazín L’Argus nedávno uveřejnil svůj test celosezonních pneumatik, ve kterém se mimo jiné objevily nové modely jako Michelin CrossClimate, Nokian WheatherProof nebo Nokian WR D4, jenž byl použit jako referenční zimní pneumatika. Letní porovnávací pneumatikou se stal model Michelin Primacy 3.

Celkem se testovalo pět celosezonních pneumatk s rozměrem 205/55 R16. Jako zkušební vozidlo posloužil Volkswagen Golf. Redaktoři L’Argusu podrobili všechny pneumatiky rozsáhlé sérii testů v zimních i letních podmínkách. Zkoušky probíhaly v Rakousku při teplotě 15° Celsia a další ve Finsku, kde teploty klesly až k -15°.

Suchý povrch

Na suchu se celosezonní pneumatiky chovají o něco lépe, než zimní modely. Na suchém povrchu měla letní pneumatika od Michelinu nejkratší brzdnou vzdálenost – 35,8 metru. Celoroční model CrossClimate od stejného výrobce je přece jen o něco více zaměřený na letní podmínky. Skončila zde jako druhé, potřebovala 38,8 metru. Na třetím místě skončil model Nokian (42 metrů) a pneumatiky od Pirelli, Goodyearu a Uniroyal mají dle našeho mínění blíž k zimnímu období. Zimní pneumatika se zastavila po 45,1 metrech, což je skoro o 10 metrů za tou letní. To je zhruba délka dvou vozů BMW řady 7.

Goodyear

Během manipulace na suchu skončil modelel CrossClimate opět nejblíže letní referenční pneumatice. Goodyear skončil jako třetí, za ním Nokian, Uniroyal a Pirelli. Zimní pneumatika od Nokianu dostala zabrat a pochopitelně skončila na poslední příčce.

Mokrý povrch

Během brzdění na mokré vozovce opět excelovala pneumatika Michelin CrossClimate. K zastavení jí stačilo 30,1 metru. Na druhém místě se umístil Goodyear, se kterým Golf zastavil po 31,7 metrech. Třetí Nokian dosáhl na 32,5 metru. Třetímu místu se překvapivě vyrovnala zimní pneumatika a letní skončila o 0,4 metru za ní. Pirelli a Uniroyal skončili na šesté a sedmé příčce – trochu daleko od konkurentů s 34,1 a 34,7 metry.

Good-year

Na testu aquaplaningu opět na prvním místě skórovala letní pneumatika, kousek za ní skončily modely od Uniroyal, zimní Pirelli a Michelin. Nokian, Goodyear a Pirelli od nich měly poměrně výrazný odstup.

Test manipulace na mokru zamíchal pořadím, když se na okruhu jako nejrychlejší ukázal Goodyear s časem 51,86 vteřin. Michelin na tom nebyl o moc hůře s 52,04 vteřinami. Letní pneumatika na okruh potřebovala 52,15 sekund a za ní skončily postupně pneumatiky Nokian, Michelin a Uniroyal. Velmi slabý výkon zde prokázal model Pirelli, který porazila i zimní referenční pneumatika.

Good-year2

Zasněžený povrch

Asi jste čekali, že pro léto optimalizovaná celoroční pneumatika na sněhu propadne, ale při brzdění překonala chabý výkon Uniroyalu a skoro se dokázala vyrovnat Pirelli. Není nic překvapivého, že zimní pneumatika zastavila na nejkratší dráze – pouhých 22,45 metru. Za ní těsně Nokian a jeho 22,32 metru. Goodyear na třetím místo potřeboval 22,81 metru a za ním Pirelli, Michelin a Uniroyal. Referenční letní pneumatika byla samozřejmě nejslabší – Golf se s ní zastavil až po ujetí dalších 50,33 metrů.

pneumatiky Goodyear

Při manipulaci na sněhu byly výsledky velmi podobné. Celosezonní model od Nokianu opět prokázal své zaměření na zimní podmínky a test vyhrál. Na okruhu se dokázal vyrovnat zimní pneumatice a zbytek dopadl rovněž obstojně, alespoň pokud přihlédneme k výkonu letní pneumatiky.

zimní pneumatiky Goodyear

Výsledky

Porovnání výkonu zimní pneumatiky Nokian WR D4 a celosezonního modelu Nokian WheatherProof upozornila na význačný problém aktuální nabídky celoročních pneumatik. Jsou to totiž v podstatě zimní pneumatiky, jen s jiným názvem. Abychom to shrnuli, provnali jsme právě tyhle dva modely. WeatherProof proti WR D4.

+ kratší brzdná vzdálenost na suchu (o 0,8 metru)

+ lepší ovladatelnost na suchu

+ nepatrně lepší ovladatelnost na mokru

+ nepatrně lepší trakce na sněhu

= identický brzdný výkon na mokru

= identická ovladatelnost na sněhu

  • horší odolnost v§či aquaplaningu
  • nepatrně horší brzdný výkon na sněhu

Model MichelinCrossClimate je tak jako jediná celoroční pneumatika optimalizovaná pro léto určitě lepší volbou. Alespoň v zemi, kde sníh po většinu roku rozhodně není.

  1. Goodyear Vector 4Seasons Gen 2

Výtečná celosezonní pneumatika, která se výkonem téměř vyrovná zimnímu referenčnímu modelu. Goodyear byl krapet horší na sněhu, ale zato lepší na mokru.

  1. Nokian WeatherProof

Zde vidíme podobně vyvážené vlastnosti jako u zimní pneumatiky od stejného výrobce. Nejlepší pneumatika na sněhu a o moc horší výkon nepodala ani na mokru a suchu.

  1. Michelin CrossClimate

Jako jediný celosezonní model uzpůsobený zejména na letní pneumatiky ovládnul Michelin všechny testu na mokré a suché vozovce. Na sněhu pneumatika trochu pokulhávala a bylo zde třeba jet pomalu a opatrně.

  1. Pirelli Cinturato AllSeason

Tato pneumatika disponuje opravdu dobře vyváženými vlastnostmi, ale na žádném povrchu přímo nevyniká.

  1. Uniroyal AllSeasonExpert

Nejlevnější pneumatika v testu, ale její výkon úplně k zahození nebyl. Velmi dobré výsledky při aquaplaningu, ale jinde se to vždy blížilo k posledním místům. Bohužel.

Zdroj: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-French-All-Season-Tyre-Test.htm