Test UHP pneumatik pro sportovní automobily 2016

Letos redaktoři magazínu Sport Auto vybrali za velikost pneumatik pro svůj test ultravýkonných pneumatik rozměr 235/40 R18. Naneštěstí měl tento krok za následek to, že několik klíčových nových modelů bylo vynecháno, takže ve Sport Auto testovali třeba Michelin Pilot Sport 4 zase v rozměru 225/40 R18 a model Continental Sport Contact 6 v 235/35 R19, aby byla získána alespoň přibližná představa a možnost srovnání konečných výsledků.

Sport Auto se podařilo v testované velikosti získat čtyři nové modely pneumatik; Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Dunlop Sport Maxx RT2, Toyo Proxes T1 Sport+, a Cooper Zeon CS Sport. Všechny tyto produkty jsou horkými novinkami pro letní sezónu 2016 a byly testovány proti poněkud starším, ale stále aktualizovaným modelům Pirelli P Zero, Hankook Ventus S1 Evo2, Vredestein Ultrac Vorti a Falken Azenis FK453.

Brzdný výkon

Výsledky dosažené při brzdění na mokrém povrchu byly skutečně vyrovnané. První místo získal Hankook při zastavení z rychlosti 80 km/h po 25,7 metrech. Těěsně za ním byl model Toyo s 26,2 metry. Následoval Goodyear a Pirelli na 26,5 metrech a 26,7 metrech. Pneumatiky  Dunlop, Cooper a Falken skončily všechny za 27 metry. Konkrétně 27,3; 27,5 a 27,8 metrů. Vredestein byl jedinou pneumatikou v žebříčku, která k zastavení potřebovala více než 29 metrů.

Brzdění na suchém povrchu bylo vyrovnané stejně tak. Hankook opět na prvním místě, když s Ford Focusem ST zastavil po 33,7 metreh z rychlosti 100 km/h. Dunlop a Goodyear potřebovali 33,8 metrů a Vredestein si zde vykompenzoval mizerný výkon na mokrém povrchu. Výsledkem bylo zastavení po 33,9 metrech a čtvrté místo. Pneumatiky od Falkenu a Pirelli se podělily o páté místo se 34,5 metry. Na sedmém místě máme Toyo s 36,1 metr a jako poslední skončil Cooper s 36,3 metry, což je téměř o 3 metry za vítězným Hankookem.

Problém Vredesteinu

Navzdory svému excelentnímu výsledku na suchu, kde se model Vredestein Ultrac Vorti ukázal být jednou z nejpohyblivějších a nejlépe vyvážených pneumatik v tomto testu, byl z konečného pořadí nakonec vyřazen. Proč? Kvůli delaminaci jednotlivých vrstev pneumatiky při testování ve vyšších rychlostech. Zástupci Vredesteinu byli kontaktováni, aby mohli problém objasnit a oficiálním důvodem byla vada v této konkrétní šarži pneumatik, což způsobilo slabost materiálu.

Continental a Michelin

S modelem Continental Sport Contact 6 ve společnosti nahradili 19-i a více palcovou Sport Contact 5P a nemenší Sort Contact 5. Fakt, že pneumatika Sport Contact 5 nebyla zařazena do testování, vypadá trochu zvláštně, zvláště když vezmete v úvahu, že model 6 je zaměřen na vysoce výkonná RWD vozidla. Naštěstí se v rozměrech 235/35 R19 na Ford Focusu ST ukázala nová pneumatika Sport Contact 6 být opravdu excelentním výrobkem s řízením ostrým jako břitva a dokonalou přilnavostí na suchých i mokrých tratích.

Přesto, že se v Michelinu rozhodli vyrábět testovanou velikost pneumatik 235/40 R18, tato varianta nebyla v době testování dostupná. Proto se redaktoři Sport Auto rozhodli pro rozměry 225/40 R18. Stejně jako Continental, tak i Michelin se ukázal být jednou z nejlepších pneumatik na suchu i mokru, a zatímco model nebyl tak moc zaměřen na ty nejvýkonnější automobily, myslíme si, že se jedná o model vhodná pro vozidla středních velikostí. A když by bylo možné testovat řádně, nejspíš by Michelin pěkně potrápil produktu Goodyear a Dunlop.

Výsledky

Váha: Suchý povrch – 40 %, mokrý povrch – 60 % a životní prostředí – 10 %.

  1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Celkem bodů: 53,9, suchý povrch: 9,3, mokrý povrch: 9,6, subjektivní hodnocení: 9, komfort: 8, valivý odpor: 10, hluk: 8

Pozitiva: Skvělá celková přilnavost na mokru, vysoká odolnost proti aquaplaningu, dobrá vyváženost jak na mokru, tak na suchu, velmi nízký valivý odpor

Negativa: Nebyla zaznamenána

Celkové hodnocení: Silně doporučujeme

  1. Dunlop SportMaxx RT 2

Celkem bodů: 52,7, suchý povrch: 8,8, mokrý povrch: 8,9, subjektivní hodnocení: 9, komfort: 8, valivý odpor: 10, hluk: 8

Pozitiva: Dobrá vyváženost s rychlou odezvou pro řidiče, krátká brzdná vzdálenost na mokru, dobrá ovladatelnost na suchu, velmi nízká hodnota valivého odporu

Negativa: Relativně nízká odolnost vůči aquaplaningu

Celkové hodnocení: Silně doporučujeme

  1. Hankook Ventus S1 evo2

Celkem bodů: 48,8, suchý povrch: 8, mokrý povrch: 8,8, subjektivní hodnocení: 7, komfort: 8, valivý odpor: 8, hluk: 9

Pozitiva: Velmi krátké brzdné vzdálenosti na suchu i na mokru, dobrá ovladatelnost na suchu

Negativa: Přehnané reakce na řízení

Celkové hodnocení: Doporučujeme

  1. Pirelli P Zero

Celkem bodů: 45,9, suchý povrch: 8,3, mokrý povrch: 8,6, subjektivní hodnocení: 8, komfort: 7, valivý odpor: 7, hluk: 7

Pozitiva: Vyvážená a bezpečná ovladatelnost na suchých i mokrých tratích, dobré reakce

Negativa: Relativně slabá odolnost vůči vzniku jevu aquaplaningu, vysoký valivý odpor a úroveň hluku vznikajícího během jízdy

Celkové hodnocení: Doporučujeme

  1. Toyo Proxes T1 Sport plus

Celkem bodů: 46,9, suchý povrch: 7,5, mokrý povrch: 8,4, subjektivní hodnocení: 7, komfort, valivý odpor: 8, hluk: 8

Pozitiva: Velmi krátké brzdné vzdálenosti na mokru, dobrá ovladatelnost na mokru, velmi vysoký jízdní komfort

Negativa: Dlouhá brzdná vzdálenost na suchu a slabá stabilita na suchu

Celkové hodnocení: Doporučujeme

  1. Falken FK453

Celkem bodů: 46,5, suchý povrch: 8, mokrý povrch: 7,5, subjektivní hodnocení: 7, komfort: 8, valivý odpor: 6, hluk: 10

Pozitiva: Dobrý brzdný výkon na suchých i na mokrých cestách, rychlé řídící reakce a dobrá ovladatelnost na suchu, nízká úroveň hluku

Negativa: Průměrný výkon na mokru, vysoký valivý odpor

Celkové hodnocení: Částečně doporučujeme

  1. Cooper Zeon C S Sport

Celkem bodů: 45,1, suchý povrch: 8, mokrý povrch: 7,1, subjektivní hodnocení: 8, komfort: 7, valivý odpor: 7, hluk: 8

Pozitiva: Dobré vyvážení v suchých podmínkách, dobrá přilnavost na mokru

Negativa: Dlouhá brzdná vzdálenost na suchu, chabá odolnost proti vzniku aquaplaningu, mizerný komfort

Celkové hodnocení: Částečně doporučujeme

  1. Vredestein Ultrac Vorti

Celkem bodů: 45,1, suchý povrch: 10, mokrý povrch: 8,1, subjektivní hodnocení: 9, komfort: 6, valivý odpor: 5, hluk: 7

Pozitiva: Excelentní ovladatelnost na suchu, krátké brzdění na suchu, dobré reakce na suchu i mokru

Negativa: Dlouhé brzdné vzdálenosti na mokru, vysoká úroveň valivého odporu, chabá bytelnost (viz výše)

Celkové hodnocení: Nedoporučujeme

Shrnutí testování

Nejlepší pneumatika na suché tratě: Vredestein Ultrac Vorti

Nejlepší pneumatika na mokré tratě: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Nejnižší spotřeba: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Dunlop SportMaxx RT 2

Nejvyšší jízdní komfort: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Dunlop SportMaxx RT 2, Hankook Ventus S1 evo2, Toyo Proxes T1 Sport plus, Falken FK453

Nejlepší subjektivní pocit z řízení: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Dunlop SportMaxx RT 2 Vredestein Ultrac Vorti

Nejtišší pneumatika: Falken FK453

Zdroj: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-Sport-Auto-UHP-Summer-Tyre-Test.htm